Tuesday, July 07, 2009

SABDA JUNJUNGAN: SETIAP AMALAN BAIK ADALAH PAHALA

عن أبي ذر رضي الله عنه فال: قال لي النبي صلى الله عليه وسلم (( لاَ تَحْقِرَنَّ مِنَ الْمَعْرُوفِ شَيْئًا وَلَوْ أَنْ تَلْقَى أَخَاكَ بِوَجْهٍ طَلِيقٍ)) رواه مسلم

Mafhum Hadis:

Dari Abu Zar radhiallahu anhu dia telah dengar Rasulullah bersabda : Jangan kamu menghina perkara atau perbuatan-perbuatan baik walaupun ianya sekadar bersua dengan saudara kamu dengan wajah ceria. Riwayat Muslim

PENGAJARAN HADIS

Pengajaran yang boleh diambil dari Hadis ini ialah :

  1. Jangan kita menghina atau memandang remeh apa saja perbuatan atau perlakuan selagimana ianya bertujuan untuk kebaikan.

  1. Disunatkan kita mesra dengan orang lain tak kira siapa dan membuat sesuatu yang boleh menggembirakan hati mereka kerana ia dapat merapatkan lagi persaudaraan antara muslimin.

  1. Apa saja perbuatan baik yang boleh menjuruskan kebaikan dan bersifat boleh memberi faedah dan kepentingan bersama adalah disunatkan dan mendapat ganjaran pahala di sisi Allah.

  1. Sifat peramah dan manis muka adalah sifat orang Islam yang dianjurkan oleh Nabi kita. Sifat ini menunjukkan peribadi yang mulia dan dapat menarik orang lain agar lebih rapat dengan kita dan seterusnya dapat menerima mesej dakwah.

  1. Sentiasa manis muka dan menghadiahkan senyuman perlu selalu diamalkan apabila berjumpa dengan sesiapa sahaja tak kita kita kenal atau pun tidak, Islam atau bukan malah sebagai pendakwah kita mesti orang yang memulakan teguran atau perbualan.

  1. Sentiasa bertanya atau menawarkan bantuan kepada sesiapa yang kita lihat buntu terhadap sesuatu atau tercari-cari tempat bertanya dan sebagainya kita hendaklah cepat-cepat menyapa dan cuba menghulurkan bantuan yang perlu.

  1. Pastikan kita adalah orang yang memulakan sapaan atau perkenalan dalam setiap pertemua kerana Islam menganjurkan umatnya banyak mengenali saudara seislam yang lain.

No comments: