Sunday, July 05, 2009

TAKUT KEPADA ALLAH

Adakah kita benar-benar takut kepada Allah? Soalan ini hendaklah kita selalu ulang dalam diri kita. Marilah kita bermonolog atau becakap dengan diri sendiri tentang hubungan kita dengan Allah swt.

Apakah bukti kita ada perasaan takut dan gerun kepada Allah? Adakah sebelum melakukan sesuatu perkara kita terfikir adakah apa yang aku akan buat ini Allah suka atau tidak? Adakah ianya selaras dengan kehendak Allah atau bercanggah? Kalaulah setiap perbuatan dan aktiviti kita dilakukan selepas kita padankan dengan kehendak dan perintah Allah. Insya Allah kita akan tergolong di dalam golongan hamba Allah yang sentiasa takutkan Allah.

Takut dan gerun kepada Allah adalah merupakan atu sifat yang amat susah hendak ditanam didalam jiwa kita. Ramai orang boleh bercakap bahawa dia takutkan Allah tetapi perlakuan dan aktiviti seharian menunjukkan dia tidak takut kepada Allah bahkan kadang-kadang perlakuannya seolah-olah tidak ingatkan Allah swt.

Sudah semestinya kita sebagai seorang Islam perlu tanamkan rasa takut, gerun atau terhutang budi kepada Allah. Dengan cara ini sajalah kita dapat menuju keredhaan Allah swt.



Ingatlah kita semua bahawa siapakah kita ini kalau nak dibandingkan dengan rahmat yang Allah beri kepada kita. Allah telah memberi segalanya kepada kita bermula dari tubuh badan, alam sekeliling yang menyokong kehidupan kita seperti udara, air, matahari, makanan dan sebagainya. Ini semua Allah beri secara percuma kepada kita tanpa sebarang bayaran atau balasan.

Cuma satu saja permintaan Allah iaitu taat dan patuh kepadanya atau dengan kata lain beribadat kepadanya sebagaimana firman Allah:

وما خلقت الجن والإنس إلا ليعبدون
Tidaklah aku jadikan manusia ini melainkan untuk beribadat kepada Ku

Kalaulah Allah itu suka merajuk dan kedekut seperti manusia nescaya Allah akan segera menarik nikmatnya dari kita, bila kita ingkar kepada arahan dan perintahnya. Diberi madu dibalas dengan tuba!! Itulah sikap manusia

Tetapi Allah maha pemurah dan penyayang masih lagi memberi peluang kepada manusia untuk bertaubat..

No comments: