Tuesday, July 07, 2009

Bimbingan Ilahi : Bangunlah sebelum subuh



Mereka yang sentiasa berdoa : Wahai Tuhan kami, Sesungguhnya kami Telah beriman, ampunilah segala dosa kami dan peliharalah kami dari siksa neraka,"
Mereka juga orang-orang yang sabar, yang benar, yang tetap taat, yang menafkahkan hartanya (di jalan Allah), dan yang memohon ampun di waktu sahur



Apabila kita menekuni ayat 16 dan 17 surah Al Imran ini kita dapat lihat bagaimana Allah mencirikan sifat-sifat orang beriman yang soleh. Sememangnya dalam al Quraan Allah telah banyak mencirikan sifat-sifat orang beriman yang soleh ini yang perlu diterapkan dalam setiap individu Islam. Sifat-sifat yang disebut di dalam ayat ini ialah:
1. Mereka yang sentiasa berdoa kepada Allah
- Menegaskan keimanan kepada Allah
- Memohon diampunkan dosa-dosa
- Memohon perlindungan dari azab neraka Allah.

2. Sentiasa sabar setiap masa
3. Sentiasa membenarkan (menerima) semua perintah Allah dan rasul
4. Sentiasa taat kepada Perintah Allah dan Rasul
5. Suka membelanjakan harta untuk kepentingan Islam dengan ikhlas
6. Sentiasa bagun awal pada waktu sahur iaitu satu jam sebelum subuh untuk Qiamullail bermunajat memohon ampun pada Allah

Sebagai seorang Islam yang mengaku beriman kepada Allah, rasul dan hari akhirat kita hendak berusaha untuk menerapkan ciri-ciri kehambaan yang Allah telah gariskan ini. Allah lah yang telah mencipta kita dia telah menerangkan kehendaknya. Sebagai hamba Allah yang yakin dengan kehidupan di akhirat perlu berusaha sedaya upaya untuk memiliki sifat-sifat yang telah disarankan ini agar kita akan mendapat keredhaan Allah dunia dan akhirat.

Walaupun kita sentiasa sibuk dengan urusan seharian, kita hendaklah berusaha untuk mengatur dan mengurus masa kita setiap hari agar kehidupan harian kita selaras dengan panduan yang telah diberikan oleh Allah Taala.

Dalam setiap doa yang kita panjatkan kepada Allah kita hendaklah sentiasa merendah diri kita kepada Allah dengan mengakui kesalahan yang telah dilakukan dan memohon keampunan darinya. Memohon keampunan itu adalah tanda kita merendah diri dengan mengakui kita banyak berdosa dengan Allah.

Mereka yang tidak pernah memohon ampun adalah mereka yang ego dan sombong dengan Allah Taala. Mereka yang tidak merasai kekuasaan dan kehebatan Allah merasakan tidak perlu untuk memohon ampun dan meminta dijauhkan dari siksa neraka.

Di antara rutin harian yang perlu terapkan dalam diri kita ialah bangun awal pada setiap pagi iaitu pada waktu sahur. Waktu ini adalah dalam sekitar satu jam sebelum subuh. Pada waktu inilah bermunajatlah kepada Allah meminta ampun atas segala kesalahan kita yang dilakukan di siang hari, membaca dan mentadabbur Al Quran.

Tapi yang berlaku kepada kita semua ialah kita amat liat untuk bangun pada waktu pagi sehinggakan untuk solat subuh berjemaah pun kita tidak mampu untuk mengerah tenaga. Apatah lagi untuk bangun awal bermunajat kepada Allah dan menjadi kekasih Allah yang sanggup mengenepikan nikmat tidur demi cinta kepada Allah.
Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz adalah di antara mereka yang beristiqamah dalam berqiamullail

Marilah kita sama-sama mengatur jadual harian kita dengan berusaha mengurus kerja kita dengan baik dan tersusun agar kita dapat tidur lebih awal. Tidur awal akan lebih memudahkan kita untuk bangun sebelum subuh seterusnya menjalankan tanggungjawab kita sebagai hamba Allah yang bertaqwa. insya Allah.

No comments: