“alaaa… mati
lagi karan”
“balik-balik mati saja karan ni. Kacau betul”.
Itulah antara luahan kekecewaan pelajar bila bekalan letrik terputus ketika PdP Bahasa Arab sedang berlangsung untuk kelas 3 A. Manakan tidak, tengah seronok menonton kartun Arab dan membuat aktiviti, tiba tiba bekalan letrik terputus.
Saya agak kecewa apabila kelas 3A yang saya ajar telah ditempatkan di bangunan kayu di sebelah dewan makan. Kelas ini jauh dan terpencil dan dibina dengan kayu. Bangunannya juga telah usang dan ada beberapa keping lantai dah tertanggal. Silap hari bulan ada pelajar yang akan terperosok kaki ke lantai tersebut.
Rupanya ada hikmah tersendiri kelas itu 3A ditempatkan di bangunan ini. Sumber letrik di kawasan SMKE masih tidak stabil. Setiap hari pastinya ada masa bekalan letrik akan terputus. Adakalanya sampai lima hingga enam kali sehari. Walaupun ia berlaku sekejap dalam tempoh 5 hingga 10 minit ia tetap mengganggu keselesaan dan tumpuan PdP. Adakalanya boleh berlanjutan hingga sejam.
Pengajaran bahasa Arab saya setiap kali akan menggunakan Laptol dan Projektor LCD. Isu letrik ini sememangnya mengganggu proses pengajaran saya. Sudah banyak kali pengajaran terencat lantaran bekalan letrik terputus ketika PdP sedang berjalan. Bahan dan juga latihan yang saya gunakan banyak menggunakan LCD yang dipancar terus ke papan putih di hadapan kelas.
“Ustaz! Bagus
ustaz guna genset untuk guna karan”. Cadang seorang pelajar.
“Genset sekolah ada bah ustaz. Cuba tanya sama cikgu Saharil.. dia tahu tu.. dulu dia ada pakai”. Sampuk seorang pelajar.
Setelah bertanya kepada pihak pentadbiran memang betul sekolah memang memiliki sebuah genset kecil yang menggunakan petrol . Genset ini adalah ringkasan kepad generator letrik. Biasanya digunakan untuk perkhemahan unit berunifom. Cuma tiada bekalan petrol.
“Genset ada. Cuma ustaz kena beli petrol sendiri lah”. Terang juruteknik sekolah.
Saya telah membuat persetujuan dengan juruteknik tersebut untuk meminjam genset 2 kali seminggu untuk kelas bahasa Arab di blok kayu. Kebetulan dua kelas saya adalah selepas waktu rehat. Pada waktu rehat ketua kelas dan rakannya akan menggambil genset dalam stor dan diletakkan di bawah kelas. Walaupun bekalan letrik masih belum terputus genset tetapi di sediakan dari awal. Saya membeli stok minyak petrol dan disikan dalam tong minyak pelincir kereta saya.
Alhamdulillah amat bermanfaat. Boleh dikatakan dalam seminggu ada sekali genset ini amat membantu. Genset kami letak agak jauh sedikit dari kelas kerana ia mengeluarkan bunyi yang kuat boleh mengganggu PdP. Pelajar telah meletak di bawah lantai paling hujung kelas kosong untuk mengurangkan bunyi.
Ada beberapa
orang pelajar yang sudah ditugaskan untuk menguruskan genset dan mereka cukup
mahir membuat kerja mereka. Bila letirk terputus ketika PdP sedang berjalan dan
LCD sudah mati, mereka akan terus bergegas
menghidupkan genset dan menarik sumber letrik terus disambungkan ke LCD. Kurang 3 minit PdP boleh disambung
semula.
Inilah kelebihan kelas di blok kayu yang agak jauh terpencil dan kelas sebelah pula kosong. Kalaulah kelas 3A di bangunan utama dan juga ditingkat atas, genset ini boleh mengganggu pengajaran di kelas sebelah. Bunyi gensetni memang tak boleh bincang. Bingit telinga mendengarnya. Maklumlah jenis model lama.
Begitulah cabaran kami mengajar di Sabah. Walaupun SMK Elopura bertaraf sekolah bestari dan banyak dibekalkan kemudahan komputer dan LCD namun ia tidak dapat berfungsi dengan baik kerana isu gangguan letrik. Banyak juga peralatan ICT yang rosak kerana isu letrik ini.
Namun guru-guru SMKE sudah lali dengan isu ini dan mereka tetap menjalan amanah mengajar seperti biasa walaupaun terpaksa hangat badan tanpa kipas.
Semoga Allah memberikati
usaha gigih warga pendidik SMKE.
No comments:
Post a Comment