Wednesday, April 28, 2010

Resepikan semula Perencah al-Quran

Al-Quran adalah merupakan kitab ajaib yang diturunkan Allah Taala kepada manusia. Wahyu pertama idturunkan kepada nabi kita Muhammad S.A.W adalah merupakan perintah membaca. Menggunakan akal dalam memahami pesanan Allah dan ciptaannya.

Mukjizat (baca:keajaipan) al-Quraan bukan hanya semata keberkatan bacaannya boleh ditiup-tiup pada air untuk dimimum semata-mata. Begitu juga mukjizatnya bukan hanya untuk menghalau hantu syaitan, jin dan sebagainya. Mukjizat al-Quran adalah adalah mukjizat intelektual yang perlu menggunakan akal untuk melihatnya bahkan ia perlu digandingkan dengan akal untuk menzahirkan keajaiban al-Quran itu.

Al-Quraan adalah bahan mentah yang perlu digali, diadun, diproses dengan pelbagai rencah fitrah semulajadi kejadian manusia dengan menggunakan formula ilham akal anugerah Allah akan menyerlahkan al-Quran sebagai kata Allah yang ajaib boleh menyelesaikan segala permasalahan yang dihadapi oleh semua manusia malahan seluruh kehidupan di alam maya ini.

Pandangan yang hanya menekankan kepada pembacaan al-Quraan sekadar lafaz dan hafazan semata-mata dengan sekadar mengharapkan pahala dan keberkatan adalah tidak menepati tujuan sebenar al-Quraan itu diturunkan. Amat banyak ayat-ayat al-Quraan yang menganjurkan penggunaan akal pemikiran dalam memahami dan melaksanakan panduan yang digariskan dalam al-Quran dengan menggunakan perkataan “ya’qilun’ ‘yatadabbarun’ dan sebagainya..

Marilah kita memulakan langkah perubahan dengan belajar al-Quraan untuk memahami dan meneliti isi kandungannya dari hanya semata-mata belajar al-Quraan untuk memperelokkan bacaan tajwid dan tarannum. Semoga dengan cara ini fungsi al-Quran dapat dikembalikan ke tempatnya yang asal.

No comments: