Satu hari selepas persekolahan sesi pagi sudah selesai, aku masih belum pulang. Guru sesi petang semua sudah sampai kerana waktu pembelajaran sesi petang sudah bermula. Tempoh peralihan antara dua sesi ini amat meriah. Bilik guru akan penuh dengan guru sesi pagi dan juga sesi petang. Aku sudah mengemas meja aku untuk kegunaan Ust Najimudin, guru sesi petang yang berkongsi meja dengan aku.
Waktu ini lah kami berpeluang untuk bersembang dengan
guru guru sesi petang, jadi lewat balik tidak menjadi masalah bagi aku. Setelah hampir setengah jam PdP sesi petang sudah berjalan. Tiba tiba seorang guru masuk ke bilik guru sambil menuntun seorang pelajar lelaki.
"Ustaz Abdullah! Tengok pelajar ni, macam macam tangkal
dia pakai. Kat leher ada.. Kat tangan pun ada. Nah kau jumpa sama Ustaz
Abdullah". Arah guru tersebut kepada pelajar tadi sambil mengenyit mata
pada aku.
" Saya nak masuk kelas, mahu sambung balik
mengajar". Bilang guru tersebut sambil bergerak meninggalkan pelajar
tersebut pada aku. Aku menarik pelajar tersebut ke sudut bilik guru yang
mejanya kosong mungkin pemilik meja tersebut sedang ada kelas.
Aku bertanya kepada pelajar tersebut
"Kamu belajar kelas mana?"
" 2D" jawabnya sambil memandang lantai.
" Kenapa kamu pakai tangkal ni?". Soal aku sambil
membelek belek pergelangan tangan pelajar itu. Di leher pun ada seutas tali
yang dihujung mengikat semacam sepotong kayu kecil.
"Beliau aku yang suruh! Dia bilang untuk jaga aku, aku
tidak di timpa sakit". Jawabnya perlahan sambil matanya melihat ketempat
lain.
"Banyak betul tangkal kamu ni sampai dua kamu pakai.
Tidak cukup satu ya?". Sambil cuba membuka tangkal tersebut.
"Ada lagi satu Ustaz! Aku ada tiga." Jawabnya
jujur.
" Hah. tiga! Mana satu lagi?".
Pelajar tersebut menyelak bajunya. Terlihat satu lagi
tangkal melilit perutnya.
"Ini untuk apa pula?” Tanyaku sambil membuka bajunya
Dan Cuba untuk membuka tangkal tersebut.
“Tangkal Ini untuk keselamatan. Beliau aku bilang kalau
pakai ini Aku selamat. Orang lain tak kacau Aku. Tak cederakan Aku”. Katanya.
Mendengar jawapannya itu. Aku cubit perutnya dengan kuat.
Aku tarik kedepan kemudian tolak kebelakang dan tarik Lagi.
“Aduh sakit ustaz! Cukup ustaz, sakit perut ku”. Rayunya
sambil muka berkerut menahan sakit.
“ Hah kalau betul
tangkal kamu ni mujarrab. Kamu tak kedapatan hari ini. Kamu tak kena cubit
perut begini. Tangkal kamu tak ada faedah”. Sergah Aku sambil acah-acah mahu
mencubit perutnya Lagi.
Sepanjang Aku mengajar di sini memang Aku dapati kepercayaan
kepada tangkal Masih menebal dalam masyarakat di Sabah. Kepercayaan ini seolah
menjadi satu kemestian dalam masyarakat kampung. Tetapi bagi dalam kalangan
guru-guru atau masyarakat yang terpelajar perkara ini sudah di fahami dengan
jelas dan tidak Ada Lagi kepercayaan kepada tangkal dan juga khurafat.
Kami sebagai guru-guru berperanan memeberi kefahaman aqidah
Yang betul kepada pelajar. Semoga generasi baru ini Yang telah mendapat
pendidikan formal di sekolah ini bebas kebergantungan kepada azimat dan
tangkal. Mereka hanya yakin dan bergantung kepada Allah taala semata-mata
disamping berusaha dalam setiap apa-apa urusan dan kerja.
Rasulullah telah meninggalkan pesannya kepada Kita.Sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Ibn Mas’ud R.A,
Rasulullah SAW telah bersabda:
إِنَّ الرُّقَى وَالتَّمَائِمَ وَالتِّوَلَةَ شِرْكٌ
“Sesungguhnya
jampi mantera, tangkal dan ilmu pengasih adalah syirik.”
[HR: Abu Daud & Ahmad]
Kepercayaan ini perlu dibasmi agar aqidah umat Islam bersih suci
dari sebarang unsur syirik. Ini lah antara kerja guru-guru agama di Sabah. Alhamdulillah
hari demi hari amalan kepercayaan karut ini semakin kurang dalam masyarakat
selepas generasi muda yang telah mendapatkan pendidikan daru guru-guru agama secara
formal.
Bagi mendapat maklumat lanjut tentang hukum memakai tanggal
dan azimat boleh rujuk kepada fatwa negeri selangor. https://mais.gov.my/artikel-dakwah/tangkal-dan-azimat/
No comments:
Post a Comment