Friday, January 22, 2010

"Nama saya bukan lagi Cau Yuk Sen!"

Satu hari diminggu akhir persekolahan tahun 2002.

“Ustaz, ada pelajar mau jumpa ustaz!’
“siapa?”
“Cau Yuk Sen, pelajar 4 D..” seorang pelajar memberitahu saya.

“OK.. minta dia jumpa saya di bilik Media waktu rehat nanti”

Sejurus loceng menandakan bermulanya waktu rehat saya bergegas ke bilik media menuggu Cau Yuk sen yang saya tidak kenali ini. Apa gerangan hajatnya mahu berjumpa saya sedangkan saya tak mengajar di kelasnya.

“Assalamualaikum!”

Saya mendengar salam dari luar bilik dan kelihatan dua orang pelajar dengan senyum simpulnya. Seorang daripadanya bertudung. Barangkali yang tak bertudung itulah Cau Yuk Sen. Saya mempersilakan mereka berdua duduk.

“Apa yang boleh saya tolong?”

“Kawan saya ada hajat dengan ustaz. Cau ,kaulah yang bagi ustaz bah, jangan lah kau malu sama ustaz” jawab kawannya yang muslim sambil menyiku bahu Cau yang masih malu-malu.

“Begini ustaz” Cau memulakan bicara dan kali ini dia dah mula serius..

“Saya ingin masuk Islam ustaz, bagaimana caranya ustaz?”

“Alhamdulillah.. Allah sayangkan kamu.. dan telah meberi hidayah kepada kamu yang susah orang lain nak dapat hidayah ini.”

Cau Yuk Sen ialah merupakan seorang pelajar kacukan dari bangsa Cina sebelah bapa dan bangsa Sungai dari sebelah ibu. Warna kulitnya yang sawo matang tidak menggambarkan bahawa dia dari bangsa cina. Dia sudah lama meminati Islam semenjak dari sekolah rendah lagi. Lebih-lebih lagi selepas abang sulungnya telah memeluk Islam beberapa tahun yang lepas.

Umurnya yang masih dikategorikan bawah umur menyebabkan saya lebih berhati-hati untuk terus segera mengislamkannya berdasarkan pengalaman setahun sebelum itu. Tahun lepas ada Ibubapa mahu menyaman saya di mahkamah kerana telah mengislamkan anaknya yang dibawah umur tanpa kebenaran. Kerumitan itu telah berjaya di selesaikan dengan baik setelah mengadakan perbincangan selama 4 jam dan hasilnya ibunya berlapang dada dan boleh menerimanya kembali walaupun berlainan agama.

“Ibu dan ayah kamu tahu ke kamu nak masuk Islam ?

“Ayah tak kesah. Masa abang masuk Islam dulu pun dia tak bising. Saya dah Tanya ibu malam tadi, dia kata ikut suka sayalah , dia tak membantah.”

Setelah berbincangan dengan panjang lebar tentang keluarganya terutama tentang pandangan mereka tentang agama Islam, Cau memberitahu bahawa ibunya pun dilihat berminat dengan Islam.

“adik-beradik kami bagaimana? Dia lebih rapat dengan ayah atau ibu?”

“kami semua rapat dengan Ibu dan banyak ikut cakap ibu dari cakap ayah”.

“Kalau ibu kamu masuk Islam, adik beradik kamu akan ikut ke?

“Mungkin ikut, sebab kami nak pergi kemana lagi sebab masih kecil.”

“Kalau begitu kamu balik bincang dengan ibu kamu dulu, panggil abang kamu yang Islam tu sama-sama pujuk ibu kamu agar masuk Islam , Insya allah bertambah rahmat dan keberkatan. Nanti sama-sama masuk syurga”.

“Ya ustaz, nanti saya bincang dengan ibu saya malam ni, mudahan dia setuju”

“Amin, saya akan doakan agar dia dapat hidayah dan petunjuk dari Allah, nanti kalau dia dah bersetuju bagitahu saya ya.”

Dua hari selepas itu persekolahan berakhir dan saya tak melihat kelibat Cau Yuk Sen. Ah, mungkin belum selesai lagi perbincangan dengan ibunya kot. Saya memujuk hati saya.

Hari pertama persekolah 2003 saya disapa oleh seorang pelajar.

“Assalamualaikum ustaz!”

“Walaikumussalam! Hah kamu Cau! Apa cerita sekarang?”

“Saya bukan lagi Cau Yuk Sen ustaz, nama saya Nurasyikin. Saya dah masuk Islam, begitu juga ibu saya dan juga adik-adik”

“Allahuakbar! Alhamdulillah, kamu sekeluarga sudah masuk Islam. Allah amat mengasihi kamu sekeluarga.”

“Hanya beliau (ayah) saya yang tidak mahu peluk islam dia masih berpegang dengan Buddha. Tapi nasib baik ibu bertegas. Kami sudah buat semua urusan masuk Islam di pejabat agama Islam di Beluran”.

Itulah berita gembira yang membuka tirai tahun 2003 yang tak akan saya lupakan. Itulah hakikat sebenar agama Islam ini. Amat indah jika ia difahami dan dihayati. Ramai pelajar secara diam-diam meminati agama Islam kerana keindahan dan kemurniannya Cuma masih belum ada kekuatan jiwa untuk berdepan dengan cabaran yang mendatang jika mereka mengubah agama mereka.

Ya Allah berikan kekuatan kepada hambamu ini untuk menegakkan kalimah Allah di muka bumi ini..

No comments: