Wednesday, August 05, 2009

Umat Islam tak Berminat menjadi Khalifah!



Kuliah maghrib malam tadi di D’Rimba berkisar kepada Pesanan Allah dari Surah al A’raf ayat 54.



Sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah yang Telah menciptakan langit dan bumi dalam enam masa, lalu dia bersemayam di atas 'Arsy. dia menutupkan malam kepada siang yang mengikutinya dengan cepat, dan (diciptakan-Nya pula) matahari, bulan dan bintang-bintang (masing-masing) tunduk kepada perintah-Nya. Ingatlah, menciptakan dan memerintah hanyalah hak Allah. Maha Suci Allah, Tuhan semesta alam.


Di dalam ayat ini Allah Taala bercerita tentang diri dan kehebatannya. Allah, tuhan kepada manusia juga telah mencipta langit dan bumi melelui enam peringkat yang utama. Kemudian apabila semuanya sudah siap dan selesai Allah telah memulakan perjalanan alam ini lalu berlakulah fenomena malam dan siang dengan lancar tanpa sebarang masalah. Allah juga telah mencipta Matahari, bulan dan bintang-bintang yang mana makhluk ini semua berjalan mengikut program yang telah ditetapkan oleh Allah. Lihatlah! Semua kejadian yang wujud di alam maya ini adalah ciptaan Allah dan dialah telah memprogramkan yang mewujudkan sistem perjalanannya. Maha suci, maha hebat Allah tuhan yang mengurus seluruh alam maya ini.


Masalah yang menimpa kita umat Islam sekarang ialah tidak mampu berfikir dan tidak ada kemahuan untuk berfikir. Lebih-lebih lagi berfikir tentang perkara yang bersifat berat dan kompleks seperti tentang ilmu astronomi. Pemikiran dalam bidang ini diserah kepada mereka yang kita katakan sebagai orang kafir yang dilaknat oleh Allah taala. Malah ada sesetengah dari kalangan kita menyifatkan bahawa pengajian ilmu astronomi ini adalah bidang keduniaan yang merugikan masa kita yang lebih baik diperuntukkan untuk mendalami agama Islam. Adakah kita tidak sedar bahawa ayat 54 surah al A’raf ini memberi panduan kepada kita bahawa cara untuk mengenal Allah dan memahami kekuasaanya ialah dengan berusaha memahami kejadian langit, bumi, fenomena kejadian malam dan siang, matahari, bulan dan bintang-bintang.


Allah ingin menggambarkan kepada kita bawa semua unsur-unsur alam yang besar dan hebat itu adalah ciptaannya dan ianya di jalankan atau di operasikan atau di “running” kan dengan menggunakan perisian atau program yang telah ditetapkan oleh Allah. Bumi, langit, matahari, bulan dan bintang-bintang ini tidak sekali-kali akan berkeluar dari arahan yang telah diprogramkan. Lihatlah semuanya bergerak tepat pada masanya. Pergerakan bumi, matahari, bulan dan bintang ini boleh dikaji sehinggakan boleh dibuat jadual pergerakannya tanpa ragu lagi. Bagaimana kita boleh mengukur masa? Kerana matahari sentiasa patuh pada program Allah. Hanya dengan sedikit kefahaman tentang sistem inilah yang membolehkan NASA menghantar misi ke angkasa lepas! Setelit-setelit baoleh dilancarkan dan diatur sebegitu rupa untuk mengurus kehidupan manusia.


Bayangkan kalau matahari engkar pada program Allah, memancar cahaya lebih sedikit dari program asalnya necaya kita semua akan mati terbaakar atau dia mengurangkan sedikit bakaranya pastinya suhu dunia jatuh dan kita semua mati beku!


Begitu juga bumi, kalau berperangai seperti manusia yang selalu engkar, tak menepati masa dengan perusing agak lambat dari program asal. Bagaimana manusia nak mulakan kehidupan kerana jam 8 pagi masih gelap atau bumi melambatkan sedikit peredarannya mengelilingi matahari bagaimana kita nak mengira bulan dan tahun? Mungkin akan berlaku setahun 430 hari atau 500 hari bebeza setiap tahun. Tidak dapat kita bayangkan bagaimana huru haranya kehidupan manusia jika langit, bumi, matahari, bulan dan bintang ini tidak mengikut program yang ditetapkan oleh Allah. Hakikatnya ialah mereka ini semua akan patuh pada program Allah ini sehingga hari kiamat tidak perlu kita gusarkan.


Apa yang patut gusar ialah kenapa manusia, makhluk yang kecil lagi hina ini begitu sombong tidak mahu mengkut program yang telah ditetapkan oleh Allah dalam menjalani kehidupan di atas muka bumi ini. Allah telah tetapkan program bahawa manusia mesti solat 5 kali sehari pada waktu tertentu. Adakah ia dipatuhi? Allah telah menetapkan batasan halal dan haram, boleh buat dan tidak boleh. Manusia hanya memandang sepi sahaja.


Masalah yang berlaku disekeliling kita ini adalah hasil daripada pelanggaran sistem dan program yang telah ditetapkan oleh Allah. Semua program dan sistem ini telah dijelas dan diterangkan di dalam al Quraan yang diturunkan oleh Allah kepada kita semua. Program dan sistem kehidupan ini boleh difahami dengan lebih jelas lagi dengan mengkaji kejadian langit, bumi, bulan, bintang dan sebagainya.


Kita umat Islam gagal dalam menerajui kehidupan diatas muka bumi ini sedangkan inilah tanggungjawab kita sebagai khalifah. Sebab utama yang kita boleh rumuskan di sini ialah kita tidak menggunakan akal kita dalam memahami selok belok kejadian alam dan memanfaatnya dalam kehidupan. Secara lebih mudah boleh dirumuskan bahawa ilmu astronomi, geologi, boilogi dan semua jenis disiplin ilmu yang ada di dunia ini adalah merupakan ilmu Allah yang wajib kita tekuni sebagai hamba Allah dan khalifah.


Menyampingkan ilmu-ilmu ini kerana menganggap ilmu agama lebih utama lalu membiarkan mereka yang kufur menekuni dan meneladaninya telah menyebabkan secara tidak langsung kita telah menyerahkan tugas khalifah kepada mereka-mereka yang tidak mengenal Allah. Kita hanya lebih senang menghafal-hafal ayat-ayat suci dan menyelidiki barakahnya daripada mengerahkan akal fikiran mencungkil rahsia disebaliknya. Apakah jawapan yang kita akan berikan kepada Allah diakhirat nanti kerana mengabaikan amanah yang telah berikan kepada kita ini.


Ingatlah bahawa kehidupan di dunia ini semua mengikut program dan sistem yang telah ditetapkan oleh Allah. Sesiapa rajin dia akan berjaya sesiapa yang malas dia akan gagal itulah hidup dunia. Hanyak di akhirat nanti layanan akan berbeza diantara mukmin dan engkar.. Marilah sama-sama kita berubah…….



Cuba perhatikan apa saiz bumi jika dibandingkan dengan objek lain di alam Maya ini


Jadi tidak pelik bahawa Allah memandang bumi sebagai tidak ada nilai padanya

No comments: