Thursday, August 20, 2009

Pilih Neraka atau Syurga


Antara komponen aqidah Islam ialah mempercayai dengan yakin tentang wujudnya hari Akhirat atau hari pembalasan. Semua manusia yang pernah merasai kehidupan di atas muka bumi ini akan dibangkitkan semula untuk di semak segala aktiviti mereka ketika di dunia dahulu adakah ianya selaras dengan panduan Allah Taala atau tidak.

Mereka yang telah berjaya mematuhi panduan Allah akan diberi ganjaran syurga iaitu kehidupan yang penuh nikmat yang tidak terbatas dan tidak pernah digambarkan oleh akal manusia. Manakala mereka yang gagal mematuhi panduan Allah dalam melakukan sebarang aktiviti di dunia dengan hanya mengikut rasa hati dan perasaan mereka semata-mata akan dihukum oleh Allah dengan diberikan kehidupan yang amat azab dan siksa yang tidak pernah digambarkan oleh akal manusia. Tempat azab siksa ini disebut sebagai neraka.

Jadi apa yang perlu kita ingat ialah, Allah telah memeberi peringatan yang cukup banyak di dalam al Quraan dan juga diterangkan oleh Nabi kita Muhammad SAW tentang Syurga dan Neraka. Sesiapa yang menyelaraskan setiap aktiviti kehidupan harian samaada pemikiran, percakapan dan tindakan selaras dengan panduan Allah pastinya akan mendapat balasan syurga. Sesiapa yang hidupnya tidak mengendahkan panduan Allah dalam menyelaraskan aktiviti harian samaada pemikiran, percakapan dan tindakan pastinya tidak dibiarkan oleh Allah begitu sahaja di akhirat nanti. Allah yang maha adil pastinya akan menguhukum mereka ini dengan azab neraka.

Berbalik kepada urusan seharian hidup kita ini yang menjadi penilaian utama Allah untuk diberi ganjaran Syurga atau neraka. Kita mestilah memastikan bahawa setiap aktiviti kita tidak kiralah pemikiran, percakapan dan tindakan hendaklah selaras dengan perintah Allah dan Rasulnya. Perintah ini dihuraikan dengan lengkap di dalam al Quran dan Sunnah.

Apa yang kita lihat hari ini ialah kurangnya perihatin kita umat Islam tentang konsep pembalasan syurga dan neraka. Malah ada juga yang berpandangan sinis jika terdapat para ulamak yang memberi penekanan terhadap pembalasan di akhirat tentang syurga dan neraka lebih-lebih lagi jika ia berkaitan dengan politik dan pentadbiran.

Apabila disebut setiap aktiviti dan tindakan yang dilakukan akan dinilai baik dan buruk mengikut penilaian Allah terutama dalam menentukan dasar pemerintahan dan pemilihan pemimpin akan wujudlah mereka yang melenting. Hujah mereka ialah balasan syurga dan neraka ialah hak Allah!. Itu tidak dinafikan memang hak Allah tetapi setiap perbuatan kita dalam membuat sesuatu pilihan, unsur kepatuhan kepada Allah di ambil kira.

Setiap pilihan yang dilakukan oleh manusia ia hanya ada dua kemungkinan samaada menjurus ke neraka atau syurga. Ini dapat dinilai dengan penilaian aqidah iaitu ketaqwaan dan keikhlasan. Setiap pilihan yang dibuat berdasarkan panduan Allah insya Allah pemilihan itu akan menjurus kepada syurga dan jika sebaliknya ia menjurus ke neraka.

Inilah yang perlu kita risaukan. Adakah penilaian kita selaras dengan panduan Allah. Adakah setiap hari kita menjalankan kehidupan ini selaras dengan pemikiran, pecakapan dan tindakan yang di kehendaki oleh Allah? Bagaimana kita memastikan bahawa kita jalan syurga atau neraka? Dalam hal ini, apa yang perlu kita lakukan ialah dengan merujuk kepada para ulamak yang ikhlas dalam memperjuangkan agama Allah. Ramai ulamak yang lebih berminat dalam perbincangan hukum fekah dan kurang menyentuh tentang aqidah. Mereka ini kadangkala tersilap langkah dalam memberi pandangan dan lebih menyedihkan ianya diperlihatkan bercanggah pandangan dengan ulamak yang ingin menjadikan dakwah islam lebih menyeluruh.


Jadi persoalan yang perlu sentiasa difikiran kita ialah Syurga dan neraka adalah merupakan pilihan manusia itu sendiri. Setiap aktiviti kita samaada pemikiran, percakapan mahupun tindakan semuanya akan dinilai oleh Allah untuk melayakkan kita mendapat balasa syurga atau neraka. Tidak ada di sana aktiviti yang tidak menjadi penilaian Allah. Allah maha adil dan tidak sekali-kali melayan mereka yang mengabaikan panduannya sama dengan mereka yang sentiasa berfikir dan berjuang untuk mendapat keredhaannya.

Selamat memilih SYURGA atau NERAKA

No comments: