Sunday, August 09, 2009

Dr Yusof al Qardawi vs Sayyid Qutb

Membaca artikel tentang Dr Qardawi mengulas idea ‘al-hakimiah dan al-jahiliyyah’ yang dibawa oleh Asy Syahid Sayyid Qutb rahimahullah boleh membukakan minda kita tentang perjuangan gerakan Islam. Walaupun isu al hakimiyyah dan jahiliyyah ini telah lama di sentuh oleh Dr Yusof Qardawi tetapi dilihat masih ramai dikalangan pejuang Islam kita masih lagi kabur dalam isu ini.

‘Al-hakimiyyah’ atau Kuasa mutlak Allah dalam memutuskan pemerintahan adalah benar dan ditegaskan oleh ramai ulamak. Tetapi konsep ‘al jahiliyyah’ ini dilihat oleh Dr Yusuf al Qardawi telah menyebabkan Sayyid Qutb tersasar dari aqidah ahlu sunnah wal jamaah. Sayyid Qutb memandang bahawa mereka yang tidak mengangkat Allah di tempat sebenar sebagai tuhan selaras dengan konsep ‘La ilaaha illallah’ dikira termasuk dalam istilah jahiliyyah yang mengengkari ketuhanan Allah. Walaupun Sayyid Qutb tidak menyebut secara jelas istilah kafir atau mengkafir mereka yang tidak menggunakan syariah Allah dalam pemerintahan tetapi penerangannya dalam buku ‘Petunjuk sepanjang Jalan’ dan di juzu’-juzu’ akhir Zafsir zilalalil quraan menunjukkan bahawa seolah-olah beliau menjurus kearah itu.

Walaupun ramai dikalangan ulamak dan juga pendokong gerakan Islam memahami konsep jahiliyyah yang dibawa oleh Sayyid Qutb hanya sekadar kiasan atau perumpamaan tetapi secara tidak langsung ia juga telah memberi kesan kepada pejuang-pejuang Islam selepasnya yang memahami dari aspek aqidah. Natijahnya dilihat terdapat gerakan Islam yang agak radikal dalam pertembungan mereka dengan pemerintah yang tidak melaksanakan syariat Allah.

Dr Yusof Qardawi menyebut bahawa apa yang dibawa oleh Sayyid Qutb ini terkeluar dari Manhaj Ikwan Muslimin yang di gariskan oleh Imam al Banna. Ini berlaku mungkin kerana Sayyid Qutb sendiri tidak melalui proses tarbiah Ikhwan dan dilihat hanya mengkagumi Imam al Banna sahaja. Pandangan-pandangan ini ditulis ketika beliau dipenjara dan ianya bersifat pandangan peribadi kerana ianya tidak dibincangkan ulamak-ulamak mahupun pengegarak ikhwan sendiri.

Kita sebagai pejuang Islam moden perlulah berusaha untuk menambahkan ilmu pengetahuan untuk memecah kebuntuan pemikiran ummat Islam agar dapat menyelesaikan masalah ummat dengan mengemukakan idea-idea baru yang segar dan ampuh dalam melaksanakan visi Islam ‘Amar Makruf Nahi Mungkar’.

1 comment:

Zamri said...

semakin kemah anta akhi.. :)