Saturday, August 08, 2009

Falsafah!



Semester ini saya mengambil matapelajarangBahasa Arab dan Ilmu-ilmu Islam dibimbing oleh Prof Salahuddin Muhammad Shamsuddin An Nadawi. Beliau banyak bercerita tentang falsafah terutama tentang kejadian manusia dan kehebatan ilmu pengetahuan.


Dia mengemukakan teori roh dan apa yang berkaitan dengannya. Apakah jauhar kehidupan manusia dan juga permasalahan qadak dan qadar yang menjadi pertikaian umat Islam di zaman Umawi yang menyebabkan lahir puak-puak seperti muktazila, murjiah, qadariah dan sebagainya.



Prof solah mencadangkan saya agar membaca sebuah kitab ‘al-Kitab wal Quran’ karangan Muhammad Shahrur untuk membuka pemikiran tentang falsafah dengan sedikit olahan manhaj baru yang lebih moden. Penulis ini memang menjadi kontrovesi di negara arab dan buku-bukunya ditolak oleh ramai para umalak dan juga cendikiawan moden. Antara pemikiran yang dibawa oleh buku ini ialah Nabi Adam bukanlah manusia pertama dimuka bumi ini, malah Nabi Adam sediri tidak digolongkan dikalangan Nabi atau Rasul!



Beliau cuba membuat tafsiran semula al Quran dengan menggunakan manhaj turath bahasa Arab dengan membawa pandangan Ibnu Faris dan Ibn Jinni dan cuba dihadamkan dengan ilmu sains moden. Dalam beberapa topik seperti proses kejadian alam sejagat dan falsafahnya, ideanya agak menarik dan boleh lihat sebagai pemikiran baru.



Tetapi apabila ia menggunakan manhaj yang sama dalam menguraikan proses hukum syariat samada yang berkaitan dengan ibadat, pemerintahan, kekeluargaan dan sebagainya ia dilihat amat janggal dan bercanggah dengan arus pemikiran umat Islam kini. Walaupun ia mengatakan kupasan ini adalah sebagai rintis kepada fekah moden dan selari dengan tuntutan semasa ianya amat diragui. Beliau dalam menghuraikan tatacara pemahaman ilmu feqah banyak meletakkan kesalahan kepada ulamak-ulamak terdahulu dalam mengeluarkan hukum-hakam seolah-olah ulamak-ulamak besar dahulu tidak cermat dan tidak bijak dalam memahami nas-nas al Quran dan hadis-hadis.



Sehinggakan dikatakan bahawa dalam satu seminar bahawa Muhammad Shahrur ini membuat perbandingan antara ketokohan antara Gorge Bush dan Saidina Usman bin Affan! Dan ia memperincikan kehebatan moral dan kepimpinan George Bush mengatasi Saidina Usman bin Affan. Adakah orang sebegini jernih pemikirannya atau sudah dikeruhi oleh kotoran-kotoran luar yang perlu kita nilai semula pemikirannya..



Jadi nasihat Prof Solah an Nadawi.. “banyaklah membaca buku-buku falsafah pemikiran, tetapi dengan hati-hati…” Manusia di angkat darjat dan kehebatannya dengan ilmu dan dengan ilmu jugalah manusia boleh kufur dengan Allah…

2 comments:

Tinta Mustika said...

Perlu ada ilmu untuk mencari ilmu.

abamuaz said...

Ya..betul tu.. masaalahnya ialah kita ni tak ada ilmu nak cari ilmu..membaca pun tak mampu.. jauh sekali nak menulis..