Thursday, January 30, 2025

HARRY SIM 1: BOLEHKAH SAYA HADIR KULIAH MAGHRIB DI MASJID?

 Satu hari saya didatangi oleh Mus. Beliau ada seorang pelajar yang aktif dalam program rakan iman. Sentiasa bersemangat dan  selalu mempunyai idea untuk tingkatkan  perkembangan program rakan iman. Saya amat berterima kasih kepadanya.

Ustaz,  ada  seorang pelajar   ni dia suruh tanya ustaz. Dia kristian. Bolehkah dia hadir di Masjid al Aqsa nak ikut dengan kuliah maghrib  Ustaz?”.

Memang di SMK Elopura, semua pelajar asrama muslim wajib hadir ke masjid untuk solat maghrib  dan mendengar kuliah maghrib.  Pelajar perempuan yang uzur pun diwajibkan hadir. Mereka akan menunggu di belakang ketika solat maghrib. Mereka akan duduk bersama pelajar perempuan lain bila kuliah maghrib dimulakan. 

Jadi, hanya pelajar non  Muslim sahaja yang akan berada di asrama di waktu maghrib hingga isyak.

“Harry  Sim bilang dia boring berada di asrama sebab tiada kawan”.


“Dari dia duduk saja di asrama bagus dia dengar kuliah ustaz. Lagi pun saya nampak dia banyak berminat tentang Islam”.

Boleh saja, kalau dia mahu, kita tak boleh paksa. Cuma jangan timbul cerita kita yang bawa dia ke masjid untuk dakwah  dia masuk Islam. Payah kita nanti”. Saya memberikan kebenaran dengan bersyarat.

Harry Sim adalah pelajar baru masuk ke SMK Elopura. Di SMKE ini jumlah pelajar non muslim agak ramai juga sekitar 30 peratus juga. Saya tidak kenal Harry Sim ini kerana ia pelajar baru tingkatan 6 dan saya tidak mengajarnya. Si Mus pun tak bawa dia jumpa saya. Hanya sekadar menjadi orang tengah minta kebenaran untuk hadi ke masjid al Aqsa mendengar kuliah maghrib.

Oleh kerana bilangan pelajar muslim ramai banyak program diatur untuk mereka. Bagi pelajar asrama diwajibkan solat berjamaah dan yang paling besar ialah program rakan iman yang memberi fokus pembacaan al Quran dan juga pemantapan ilmu fardu ain secara berkumpulan. Jadi setiap hari meriah dengan program. Manakala pelajar non muslim bebas dengan tiada program khusus untuk mereka. 

Selepas beberapa hari Mus datang lagi berjumpa saya . Mus memberitahu bahawa Harry Sim gembira saya benarkan dia ke masjid dan akur dengan apa yang saya  tegaskan . Dia  perlu mengatakan  bahawa dia sendiri yang mahu hadir ke masjid tiada siapa yang ajak. Dia juga sudah dapat  kebenaran saya untuk hadir.   Dia perlu jelaskan ini jika timbul persoalan dan pertanyaan dari guru dan juga pelajar lain.

“Tapi ustaz,  boleh kah orang non muslim masuk ke dalam masjid?. Ada beberapa orang pelajar beritahu saya haram bagi orang non muslim masuk ke masjid. Alasan mereka non muslim ni dikira najis”.

“Jadi sebenarnya saya jadi ragu-ragu. Saya risau juga mereka nanti akan menghalang  Harry Sim atau memberitahu Harry Sim tentang ini”.

Mus mengemukakan kemusykilan berkaitan  keadaan Harry Sim ke masjid. 

“ Tak  mengapa. Nanti malam ini saya terangkan  kepada pelajar semua tentang keadaan sebenar isu non Muslum masuk kedalam masjid agar semua pelajar pendapat penerangan yang jelas dari saya sendiri.”

“Harry Sim akan hadirkan malam ni?”. tanya saya.

“Ya, dia  akan hadir malam ini”.  Jawab Mus sambil  melirik senyum gembira.

Pada malam tersebut kuliah maghrib saya   berfokuskan tentang peranan Masjid dalam masyarakat Islam.  Saya langsung tidak menyentuh tentang  Harry Sim yang minta hadir  ke masjid. Saya pun tak bertanya siapa Harry Sim dalam kalangan pelajar. Saya   hanya berkuliah seperti biasa.

Saya menerangkan tentang isu non muslim masuk ke masjid yang  terbahagi kepada dua pandangan. 

Pandangan pertama yang berpegang kepada  haram bagi  non muslim masuk ke masjid  berdasarkan  dalil ayat al Quran Surah al Taubah ayat 28:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلاَ يَقْرَبُواْ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ بَعْدَ عَامِهِمْ هَـذَا 

Maksudnya : Wahai orang-orang yang beriman, sesungguhnya orang-orang yang musyrik itu kotor, maka janganlah mereka mendekati Masjidil haram sesudah tahun ini..

Dalil yang kedua ialah ayat 18 surah al taubah;

إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّـهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّـهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ

Maksudnya: Hanya yang layak memakmurkan (menghidupkan) masjid-masjid Allah itu ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat serta mendirikan sembahyang dan menunaikan zakat.

Imam Nawawi dan juga Imam Malik mengharamkan non Muslim masuk ke masjid. 

Manakala pandangan kedua pula mengharuskan non Muslim masuk ke masjid dengan dengan menggunakan dalil yang sama iaitu ayat 28 Surah al taubah. Imam al Syafie berpendapat bahawa larangan non muslim masuk ke masjid hanya terikat kepada masjidil haram saja dan tidak  kepada masjid yang lain.

Terdapat juga hadis yang diriwayatkan oleh Imam al Bukahri yang menyebut bagaimana seorang bukan Islam bernama Thamamah ibn Athal, diikat oleh Rasulullah SAW di dalam masjid yang ditangkap atas satu kesalahan:

بعث رسول اللَّهِ خَيْلًا قِبَلَ نَجْدٍ فَجَاءَتْ بِرَجُلٍ من بَنِي حَنِيفَةَ يُقَالُ له ثُمَامَةُ بن أُثَالٍ فَرَبَطُوهُ بِسَارِيَةٍ من سَوَارِي الْمَسْجِدِ

Maksudnya : Rasulullah SAW menghantar seorang berkuda di arah Najd, maka terlihat seorang lelaki dari Bani Hanfiah ( sedang mengintip) yang bernama Thumamah Bin Uthal, lalu diikatnya di satu tiang dari tiang-tiang masjid

Selepas tiga hari, akhirnya setelah dia melihat bagaimana umat islam beribadah dan keramahan umat Islam kepadanya yang sentiasa bertanya keadaannya, dia akhirnya memeluk Islam kerana tertawan melihat keindahan kehidupan dan ibadah umat Islam.

Baginda juga pernah menerima orang Kristian dari Najran didalam masjid baginda di Madinah. Apabila tiba waktu sembahyang mereka, mereka akan bersembahyang di masjid menghadap ke arah timur. Rasululllah SAW bersabda, yang bermaksud: “Biarkan mereka”.

Saya memberitahu  kepada pelajar bahawa kita di Malaysia berpegang kepada pandangan yang kedua ini. Banyak maslahah dan kebaikan  yang boleh raih sesuai dengan negara Malaysia yang majmuk. Saya menggalakkan pelajar  untuk membawa pelajar non Muslim ke masjid untuk melihat sendiri bagaimana  cara orang Islam beribadah. Apa yang orang islam sembah.

Jangan sekali-kali kita menegah dan menghalang non muslim masuk ke masjid  jika mereka berniat baik. Lain lah  kalau mereka berniat tidak baik dan tidak beradab seperti masuk dengan kasut atau   membuat bising dalam masjid. Jadi sebagai para sahabat yang menyambut baik Thumamah dan beramah mesra denganya walaupun dia dalam keadaan terikat di tiang masjid.

Saya juga menyebut mudah-mudahan jika ada pelajar  non muslim yang datang ke masjid boleh jadi mereka  mengikut jejak langkah Thamamah yang  masuk islam setelah memerhatikan cara orang islam solat dalam masjid dan tertarik dengan akhlak mulia Islam.

Saya memerhatikan juga di kalangan pelajar lelaki dimanakah Harry Sim.  Saya tidak dapat mengenali yang mana satu Harry Sim kerana ketika itu ramai pelajar yang baru dari kalangan pelajar tingkatan  6. Usai solat Isyak saya bertanya kepada Mus  dimanakah Harry Sim.

Ada tadi ustaz . Dia dibelakang. Lepas kuliah  ustaz tadi semasa azan Isyak dia pulang.”

Begitulah keadaan Harry Sim padi hari-hari yang lain. Dia hadir ke masjid selepas  selesai solat Maghrib dan akan pulang ketika azan Isyak. Dia duduk bersama pelajar lain . Alhamdulillah selepas penerangan saya tentang keharusan non muslim masuk ke masjid tidak ada lagi suara-suara pelajar selepas itu.

No comments: