Monday, February 08, 2010

Susahnya menjalankan amanah

Hari Ahad cuti hujung minggu kami tidak kemana-mana. Hari cuti di isi dengan aktiviti dirumah. Minggu lepas kami telah bercuti di Morib bersantai dengan keindahan pantai menghayati alam semulajadi ciptaan Allah.

Seharian melayan kerenah anak-anak, bermain , membaca, mengemas rumah adalah merupakan aktiviti yang menyeronokkan. Meluang masa bersama anak mengurus kehidupan seharian ini tanpa gangguan kesibukan kerja adalah amat bermakna.

Kesempatan ini diambil untuk bercerita tentang nilai dan akhlak terutama sebagai hamba yang beriman kepada Allah. Mercerita tentang kejadian manusia dan keagongan pencipta adalah merupakan topik yang agak rumit untuk dibincang dengan anak-anak yang masih mentah. Tetapi perkara ini telah menjadi kewajipan kita sebagai ibu bapa untuk menerapkan nilai aqidah yang sebenar sebelum ruang kepercayaan aqidah dalam diri mereka diisi dengan perkara lain.

Sebagai bapa dan ketua keluarga telah menjadi tanggungjawab kita dan ianya akan dipersoalkan di akhirat nanti adakah kita telah menjalankan tugas yang telah diamanahkan kepada kita. Tugas yang maha berat ini sebagaimana dijelaskan oleh Allah di dalam surah Al Tahrim ayat 6:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَاراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلائِكَةٌ غِلاظٌ شِدَادٌ لا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ

Wahai orang-orang Yang beriman! peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka Yang bahan-bahan bakarannya: manusia dan batu (berhala); neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikat-malaikat Yang keras kasar (layanannya); mereka tidak menderhaka kepada Allah Dalam Segala Yang diperintahkanNya kepada mereka, dan mereka pula tetap melakukan Segala Yang diperintahkan.

Sememangnya amat susah dan rumit bercerita tentang akidah kepada anak-anak kecil. Ia memerlukan penerangan yang mudah dan boleh meresap kedalam jiwa mereka seterusnya dapat membentuk jiwa dalam kehidupan seharian.

Apa yang kita lihat sekarang ini ramai ibu bapa yang sibuk untuk melayan anak-anak dan mendidik dan membimbing anak-anak sebagaimana yang sepatutunya. Ibu bapa dilihat seolah mementingkan diri sendiri dan hanya berusaha menyelamatkan diri sendiri sahaja. Urusan penerapan akidah dan nilai banyak di abaikan dan diserah bulat –bulat kepada sekolah dan juga pembantu rumah.

Antara perkara yang kita dapat perhatikan ialah tentang amalan solat dimasjid. Dimana-mana masjid kita melihat para jemaah hanya kebanyakan mereka terdiri dari kalangan mereka yang dewasa. Sementara golongan remaja dan kanak-kanak adalah amat sedikit bahkan di sesetengah masjid langsung golongan ini tidak kelihatan kelibat mereka. DI manakah mereka semua? Kenapa mereka tidak ke masjid untuk sama-sama mendapat rahmat Allah?

Jika kita meneliti dan bertanya adakah para jemaah yang ke masjid, mereka juga mempunyai anak-anak. Kenapa mereka ke masjid untuk solat berjemaah bersendirian meraih pahala dan rahmat Allah sedangkan anak-anak mereka tidak dibawa bersama membiasakan dengan ketaatan pada Allah? Adakah ini lambang kasih sayang seorang ayah terhadap anaknya?

Jadilah marilah kita sama-sama mengambil tanggungjawab mendidik dan membimbing isteri, anak-anak dan mereka yang dibawah tanggungjawab kita. Kita perlu pastikan bahawa mereka telah memahami tujuan kehidupan di dunia ini dan juga mengenal kahidupan di akhirat yang pasti kita semua akan tempuhi. Kita akan di soal di akhirat nanti.. itulah susahnya menjadi seorang lelaki..

No comments: