Monday, February 01, 2010

Bangkitlah Muslimah Ku!


Kerja dakwah adalah merupaka kerja yang amat mulia dan mencabar. Kedudukan kerjaya ini adalah amat tinggi dan hanya boleh di jalankan oleh mereka telah dipilih oleh Allah SWT untuk meraih ganjaran pahala yang besar di ahirat nanti.

Kerja dakwah ini adalah merupakan kerja para rasul dan nabi dan juga orang-orang yang soleh sebelum ini. Nabi kita Muhammad SAW rasul terakhir adalah merupakah tokoh utama dalam kerjaya ini dan baginda telah melaksanakan tugasnya dengan cemerlang. Baginda telah menyampaikan segala perigatan dan panduan kepada manusia sebagaimana yang telah ditetapan oleh Allah Taala. Kita sebagai umat Islam adalah merupakan pewaris kepada kerja dakwah ini. Umat islam telah mewarisi kerja rasul untuk mejalankan semua kerja yang telah ditinggalkan iaitu menyampai dan membimbing manusia agar mengenal dan patuh kepada kehendak Allah Taala.

Kerja ini adalah kerja yang mulia dan merupakan misi yang maha hebat kerana menanggung amanah yang sangat berat. Amanah menjalankan kerja dakwah ini tidak hanya terletak di atas bahu kaum lelaki sahaja bahkan ianya meliputi kepada kaum wanita. Perintah Allah dalam al Quran meliputi kepada kaum lelaki dan juga kaum wanita :

إِنَّ المُسلِمِينَ وَالمُسلِمَاتِ وَالمُؤمِنِينَ وَالمُؤمِنَاتِ

Masyarakat Islam terawal yang telah memikul kerja dakwah ini telah menunjukkan contoh tauladan yang amat jelas tentang peranan wanita dalam medan dakwah. Hal ini tercatit dalam catatan sejarah mengkisahkan tentang Ummu Atiyyah al Ansaari yang telah membuka kelas pengajian agama dirumahnya. Ia terkenal aktif dengan memberi kuliah-kuliah agama dan tazkirah dikalangan kabilah-kabilah arab pada zaman Rasulullah SAW sehinggakan ia telah ianya disiksa dan dipenjara. Alangkah hebatnya usahanya ini yang telah mengorbankan jiwa raga dan hidupnya demi untuk menegakkan Islam agar dikenali dikalangan masyarakat. Usaha ini telah menjadi contoh kepada wanita-wanita dalam menjalankan kerja dakwah . Semoga Allah memberkati segala usahanya.

Masyarakat Islam sekarang amat memerlukan kepada kaum wanita yang memainkan peranan dakwah yang berkesan. Antara keburukan tamadun barat ialah mereka mempergunakan kaum wanita sebagai cara untuk menyebarluaskan segala keburukan dan kehancuran seterusnya meruntuhkan nilai-nilai akhlak dan kemanusiaan. Musuh-musuh islam yang rosak aqidahnya telah berusaha dan berkempen agar budaya mereka menjadi ikutan. Mereka menggunakan Media cetak dan elektronik untuk menyebarkan dan menyemarakkan budaya pemikiran dan kehidupan mereka. Ianya berjaya mempengaruhi masyarakat Islam lantas menjadi ikutan kaum wanita tidak kira remaja atau dewasa lantaran kerana kurangnya ilmu pengetahuan, tiadanya didikan agama dan lemahya iman di dalam hati.

Dalam keadaan ini hanya kaum wanita yang boleh menjalan kerja dakwah membimbing kaum sejenisnya mengenali Allah dan taat kepadanya. Ini kerena mereka lebih tahu dan faham tentang tabiat dan keperluan kaum wanita . Justeru itu lebih mudah untuk mereka menyampaikan peringatan terus kepada lubuk hati mereka seterusnya dapat membimbing mereka dalam menghayati kehidupan.

Medan kerja dakwah ini amat luas dan ianya tidak hanya terhenti di masjid semata-mata atau hanya di kuliah-kuliah agama atau pun usrah. Tetapi ia adalah meliputi penampilan dan akhlak yang bersepadu, menyeluruh seperti penampilan akhlak mulia, kata-kata yang dikeluarkan sentian mengandungi nasihat, jiwa yang penuh kasih sayang, terkedepan dalam menghulur bantuan, tidak emosional dalam menghadapi cabaran dan tentangan.

Medan dakwah mempunyai ruang lingkup yang amat luas. Setiap orang boleh memainkan peranannya. Tidak semua mampu menyampaikan kuliah agama dan memberi tazkirah atau mengahadiri perbincangan dan seminar. Tetapi mereka ini mampu untuk membina hubungan yang baik dengan sesiapa sahaja dan memilih apakah jenis sumbangan yang mereka dapat berikan. Mereka boleh boleh memilih apa kegiatan yang mereka dapat ceburi yang memberi peluang untuk bersama kaum wanita dan mejalankan aktiviti secara bersama.

Sebagai contoh sebagai seoang suri rumah yang juga seorang ibu tidak sepatutnya hanya menjadikan rumah mereka sebagai ruang lingkup kehidupan. Mereka tidak sepatutnya menjadi kerja rumah, mengurus suami dan anak- anak sebagai kerja utama dengan mengabaikkan kerja dakwah yang lain. Keadaan ini lama kelamaan akan menyebabkan Muslimah itu akan merasa hilang tanggungjawabnya kepada agama dan juga dakwah seterusnya hanya menjadi sebagai wanita biasa yang larut dengan budaya masyarakat sekeliling. Ianya akan melupakan tanggungjawab dan cita-citanya untuk menegakkan Bait Muslim sebagainama yang dianjurkan oleh Rasulullah.

Keseimbangan diantara kerja dakwah dan megurus rumah tangga adalah merupakan tanggungjawab yang perlu dititik beratkan. Seorang muslimah yang prihatin menguruskan kehidupannya perlu berusaha mewujudkan keseimbangan. Ia tidak boleh mengutamakan kerja dakwah sehingga mengabaikan tanggungjawab rumahtangga, begitujuga tidak boleh mengutamakan urusan rumah tangga dan permasalahan anak-anak sehingga mengabaikan tanggungjawab dakwah yang mulia ini. Apa yang penting ialah seorang muslimah itu perlu bijak membaca situasi dan keadaan. Dapat memilih dan mengutamakan keperluan dan menyeimbangkan antara keduanya.

Mendidik anak kecil juga penting bagi memastikan mereka itu membesar dan matang sebagai muslim sejati. Apabila tugas ini dapat diselesaikan dengan baik, carilah masa terluang untuk melaksanakan misi dakwah agar tugas ini tidak tertinggal begitu sahaja walaupun dalam kesibukan membesarkan anak-anak. Jika tidak diuruskan dengan baik muslimah itu kemungkinan akan rugi samaada dari aspek pengalaman dan juga terlepas ganjaran pahala dari Allah yang sangat besar nilainya.

Umat Islam amat memerlukan peranan anda sebagai muslimah yang menjalankan kerja dakwah. Jadilah Insan yang prihatin kepada keperluan masyarakat. Berusahalah untuk membangkitkan semangat perjuangan wanita dan berjaya membimbing mereka mengamal kehidupan berlandaskan Islam . Ya kita amat memerlukan kepada tenaga muslimah yang peka tentang kepentingan misi ini. Wahai muslimah andalah pejuang utama untuk menegakkan agama Allah ini.

وَمَن أَحسَنُ قَولًا مِّمَّن دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِى مِنَ المُسلِمِينَ

Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah, mengerjakan amal yang saleh dan berkata: « Sesungguhnya aku termasuk orang- orang yang berserah diri? »

Lelaki yang hebat tak mampu melakukan kerja dakwah ini melainkan dengan bantuan anda semua wahai wanita-wanita yang dikasihi Alllah..

No comments: