Thursday, February 04, 2010

Kalah bukan bererti Menyerah

Keputusan pilihanraya kampus telah menunjukkan bahawa aliran Aspirasi berjaya menguasai pusat pengajian tinggi kecuali UIA. Walaupun terdapat bantahan dari aliran Mahasiswa lantaran kemungkinan terdapat pelenyelewengan dari pihak pentadbiran ianya patut dilihat dari sudut realiti.

Selepas bergaul dengan sebahagian mahasiswa dari dua aliran pemikiran ini saya dapat menangkap beberapa perkara yang boleh dibuat kesimpulan.
Perancangan aliran mahasiswa masih belum mantap dan perasaan teruja menguasai diri mereka. Jalur pemikiran banyak dibentuk oleh sentimen-sentimen tertentu yang tidak mudah diterima oleh semua pihak. Dengan kata lain perjuangan mereka masih lagi perlu dilaraskan agar lebih mesra dengan golongan mahasiswa zaman moden ini.

Memang disana terdapat beberapa isu yang dilihat tidak adil kepada mahasiswa tetapi isu ini boleh ditangani dengan lebih berhemah. Aliran mahasiswa lebih memberi fokus kepada isu-isu agama dalam menjalankankempen mereka dan hal ini secara tidak sedar menjarakkan mereka dari sebahagian pengundi. Lebih buruk lagi jika kempen dijalankan lebih berbau sentimen agama dan politik.

Istilah ‘orang kita’ dalam kempen boleh diganti dengan strategi baru yang lebih halus dan dapat menawan selera mahasiswa mengundi. Apa yang penting ialah perjuangan masih belum berakhir. Walaupun kalah dalam pilihanraya, masih banyak perkara yang perlu dilakukan. Rancanglah strategi yang baru yang lebih bertenaga untuk membina arus pemikiran mahasiswa . Jangan hanya berehat menghitung masa

Kejayaan perjuangan bukannya hanya pada kemenangan dalam pilihanraya. Kemenangan sebenar ialah penguasaan pemikiran dan peneraju perubahan.

No comments: