Wednesday, September 02, 2009

Makan nasi tanpa lauk!

Bulan Ramadahan sudah hampir sampai ke pertengahannya. Suasana Ramadhan jelas dapat dilihat dimana sahaja dengan wujudnya bazar Ramadhan dimerata tempat. Masjid dan surau meriah dari kebiasaan dengan solat terawih, tadarus, kuliah dan sebagainya.

Di bulan ini umat Islam diwajibkan berpuasa dengan menahan dari makan dan minum dan tidak melakukan perkara yang membatalkan puasa dari subuh hinggalah ke waktu maghrib.


Bulan Ramadhan ini boleh di analogikan dengan hidangan makan. Dalam hidangan makanan utama ialah nasi dan mengiringi nasi ialah lauk-pauk, sayur, sambal, pencuci mulut dan sebagainya. Nasi juga dihidang dengan pelbagai jenis masakan dan resepi yang teridiri dari pelbagai lauk iringan yang membangkitkan selera makan. Malah masakan ini adakalanya dipertandingkan untuk dinilai kelazatan masakan dan tatahias hidangannya.


Begitu juga Puasa boleh dibaratkan sebagai nasi yang perlu diiringi dengan ibadah lain yang pelbagai untuk menjadikan ibadah puasa itu menyelerakan. Jika santapan kita hanya nasi semata-mata adakah ianya sempurna ataupun jika kita dijemput kemajlis makan dan kita hanya dihidangkan dengan nasi semata-mata. Apa reaksi kita?


Rasulullah SAW telah memberi panduan cukup banyak tentang cara untuk menjadikan bulan ramadhan ini menyelerakan. Di samping berpuasa yang wajib itu Rasulullah menggalakkan kita melakukan ibadah sunat yang amat tinggi nilainya di bulan Ramadhan ini seperti solat sunat terawih, Membaca al quran, Tadarus, Qiamullail, Besedekah, Berzikir, mengadakan jamuan untuk bebuka puasa dan sebagainya.


Ibadah-ibaah sunat inilah yang diibaratkan sebagai lauk-pauk, sayur mayur, ulam sambal dan sebagainya yang menjadikan hidangan nasi itu enak dan menyelerakan. Jika kita menghidangkan makanan kepada tetamu dengan pelbagai aneka lauk akan menimbulkan rasa penghormatan.


Begitu juga dengan Allah Taala. Adakah kita sudah memadai dengan hanya berpuasa semata-mata tanpa membuat ibadah sunat yang lain sedangkan Allah telah berjanji untuk menggandakan ganjaran pahala kepada umatnya yang berusaha mencari rahmatnya dibulan yang mulia ini.


Rasulullah berpesan bahawa “Segala amalan baik akan digandakan sepuluh kali”.


Rebutlah peluang Bulan Ramadhan yang berbaki ini.. sebelum kita semua ditamatkan misi kehidupan di dunia ini.

No comments: