Monday, September 07, 2009

Berkat Ramadhan dengan al Quran

Apabila ditanya tentang bulan Ramadhan ramai akan menjawab bahawa ianya bulan puasa dimana semua umat Islam diwajibkan berpuasa. Masih tidak ramai dikalangan kita apabila disebut bulan Ramadhan akan teringat kepada keistimewaan bulan ini yang dikaitkan dengan penurunan al Quran. Sedangkan punca keberkatan dan rahmat bulan Ramadhan ini adalah dengan sebab Allah telah menganugrahkan al Quran yang akan menjadi panduan unutk kehidupan manusia di atas muka bumi ini.

Allah telah menjelaskan kemuliaan bulan Ramadhan ini dengan penurunan al Quran ini dalam surah al Baqarah ayat 187:

شهر رمضان الذي أنزل فيه القرءان هدى للناس وبينات من الهدى والفرقان.

Pada Bulan ramadhan ini Quran telah diturunkan sebagai panduan kepada manusia. Ia memberi penjelasan tentang bimbingan Allah dan garis panduannya.

Umat Islam di malaysia menyambut peritistiwa turunnya al Quran ini atau yang kenali dengan Nuzul Quran dengan mengadakan ceramah dan tazkirah tentang peristiwa ini Malah ada beberapa negeri di Malaysia menjadikan 17 Ramadhan ini sebagai cuti umum untuk memperingati Nuzul Quran. Ini adalah satu usaha yang baik untuk mengingatkan umat Islam betapa pentingnya al Quran dalam kehidupan seharian.

Usaha ini amatlah baik dan harus di kekalkan dengan sedikit perubahan. Cuba kita perhatikan di dalam masyarakat kita. Ramai para ustaz dan pencinta agama apabila mereka bercakap tentang pengajian al Quran mereka lebih banyak mefokuskan kepada ilmu tajwid dan tarannum. Lalu dibuka kelas-kelas tajwind untuk memperbetulkan bacaan-bacaan al Quran. Bagi mereka yang sudah baik bacaannya akan digalakkan untuk mendalami ilmu tarannum untuk memperelokkan lagi bacaan al Quraan. Masih kurang kita dengar kempen dan huraian kepada perlunya kita memahami isi kandungan al Quran dan bagaimana cara untuk mengamalnya dalam konteks kehidupan seharian.

Bersempena dengan Nuzul al Quran dan juga bersempena bulan Ramadhan yang mulia ini marilah kita sama mengorak langkah memulakan arus perubahan untuk mengembalikan semula fungsi al Quran sebagai sebuah kitab yang perlu difahami, dihayati dan dipraktikkan dalam kehidupan seharian. Golongan agamawan pula apabila bercakap tentang al Quran perlulah memberi penakanan kepada perlunya memahami isi kandungan al Quran dan menghayatinya daripada memberi penekanan kepada ilmu tajwind dan tarannum.

Rasulullah berpesan:

خيركم من تعلم القرءان وعلمه

Orang yang paling baik dari kalangan kamu ialah sesiapa yang belajar al Quraan dan mengajarnya kepada orang lain.

Hadis ini biasa digunakan untuk menerangkan kelebihan belajar dan mengajar membaca al Quran semata-mata. Sedangkan hadis ini juga membawa maksud bahawa sesiapa yang belajar memahami al Quran dan berusaha untuk mengajar orang lain memahami al Quran seterusnya menghayati dan melaksanakannya dalam konteks kehidupan seharian.

Semarakkan Ramadhan dengan al Quraan!

No comments: