Thursday, May 28, 2009

CUTI DALAM CUTI

Cuti semester kedua universiti selama dua bulan hanya berbaki sebulan lagi. Begitu cepat rasanya ia berlalu. Memang bertuah mendapat rezeki Allah dengan biasiswa latihan Kementerian Pendidikan. Tetapi biasiswa ini adalah merupakan amanah yang telah diberikan oleh rakyat Malaysia kepada pemegangnya agar meningkatkan profesioanal diri demi untuk berkhidmat kepada negara.


Pemegang biasiswa sarjana Kementerian Pendidikan mendapat keistimewaan berikut:

a. Cuti selama 24 bulan

b. Gaji penuh berjalan seperti biasa dengan kenaikan tahunan.

c. Yuran pengajian dibayar sepenuhnya.

d. Elaun belajar RM900 sebulan

e. Elaun keluarga RM360 sebulan

f. Elaun buku RM900 sepanjang kursus.

g. Elaun peralatan RM750

h. Elaun disertasi (tesis) tak ingat berapa.


Belajar di peringkat master ini tidaklah sesibuk pengajian peringkat PHD. Pemegang biasiswa diwajibkan untuk mengambil mode coursework dan disertasi (kelas dan kajian) ini bermakna kami semua wajib hadir ke kuliah mengikut matapelajaran yang disenaraikan. Bagi di Universiti Malaya pelajar Master perlu mendaftar sebanyak 18 jam kredit matapelajaran dengan 9 jam kredit setiap semester dan 18 jam untuk disertasi. Jadi setiap semester kami hanya terdapat 3 matapelajaran sahaja dengan menghadiri 9 jam kuliah. Biasanya hari kuliah ialah 2 atau 3 hari sahaja. Baki hari yang lain itu bolehlah berehat.


Sekarang adalah cuti semester dua selama dua bulan mei dan jun. Kuliah akan bermula 5 julai nanti. Dua bulan ini adalah cuti penuh yang sepatutnya diisi dengan perkara yang berfaedah. Kadang-kadang terasa cuti belajar ini adalah cuti berehat yang panjang untuk bersama keluarga.


Cuti yang panjang ini sepatutnya digunakan sebanyak mungkin untuk meningkatkan keupayaan diri dalam pelbagai bidang terumatama dalam bidang pengajian Bahasa Arab. Sepatutnya juga masa ini digunakan sepenuhnya untuk menigkatkan keupayaan bahasa Inggeris yang sememangnya sangat lemah. Buku-buku tersusun di rak menuggu untuk dibelek-belek dan difahami. Tapi sebulan berlalu tanpa dimanafaatkan sepenuhnya. Tiada apa yang boleh dibanggakan... hanya sibuk dengan urusan keluarga dan anak-anak yang tak pernah kesudahan.


Sedangkan Rasulullah sudah berpesan kepada kita bahawa penggunaan masa secara optima adalah amat penting. Firman Allah dalam surah al Asr:


والعصر إن الإنسان لفي خسر. إلا الذين ءامنوا وعملوا الصالحات. وتواصوا بالحق وتواصوا بالصبر

Demi Masa sesungguh manusia berada dalam kerugian. Melaikan mereka yang beriman dan melakukan amal baik (bermanfaat dunia akhirat). Sentiasa menyampaikan kebenaran dan sentiasa menyampaikannya dengan sabar.


Rasulullah juga telah menyebut:

نعمتان مغبون فيهما كثير من الناس الصحة والفراغ

Dua nikmat yang manusia biasanya tidak diguna dengan baik kesihatan dan masa lapang.


Rasulullah bersabda lagi :

اغتنم خمسا قبل خمس: فراغك قبل شغلك، شبابك قبل هرمك، غناك قبل فقرك، صحتك قبل مرضك، حياتك قبل موتك.

Rebutlah lima perkara sebelum datangnya lima perkara: Masa lapang kamu sebelum datangnya waktu sibuk, waktu muda kamu sebelum kamu tua, waktu kaya sebelum jatuh miskin, waktu sihat sebelum jatuh sakit, waktu hidup sebelum mati.


Inilah peringatan yang Allah dan rasulnya telah berikan kepada kita semua orang Islam. Tetapi malangnya kita semua tidak ada kekuatan untuk melaksanakannya dalam diri kita apatah lagi dalam masyarakat Islam.


Saya berazam kepada diri saya bahawa disepanjang cuti yang anugerahkan ini akan digunakan sepenuhnya untuk menguasai ilmu pengetahuan dan meningkatkan tahap prefesioanal diri demi untuk meneruskan perjuangan yang masih amat jauh ini.


Antara yang menjadi fokus saya ialah:

a. Memperkuatkan lagi penguasaan bahasa Arab melalui pembacaan, penulisan dan percakapan.

b. Menguasai Bahasa Ingeris pembacaan, penulisan dan pertuturan.

c. Kemahiran menulis yang pelbagai, akademik, bebas dan kreatif.

d. Kemahiran pengucapan awam dan kemahiran komunikasi dengan pelbagai lapisan masyarakat.

e. Mentelaah buku ilmiah sekurang-kurangnya dua buah buku seminggu.


Semoga Allah memberi kekuatan kepada saya untuk merancang dan melaksanakannya seterusnya mencapai sasaran yang telah digariskan. Amin..

No comments: