Wednesday, May 27, 2009

Malu dapat pahala

Malam tadi saya datang solat isyak agak awal di Surau Seksyen 7. Surau ini bertaraf masjid, ruangnya amat luas dan diadakan solat jumaat. Kuliah maghrib malam ini disampaikan oleh ustaz yang tersohor di Kota Damansara.

Bila pintu surau yang sentiasa tertutup untuk menjaga suhu penghawa dingin itu dibuka, ramai pulak ahli jemaah duduk bersila dengan khusyuk dekat pintu. Nak melintas di depan mereka rasa sopan pulak tapi terpaksa juga melanggar adat kesopanan sebab mereka tak mengamalkan adab sopan! Duduk dipintu surau menghalang pintu masuk! Ini bertentangan dengan amalan Islam.

Tidak kah kita ingat Hadis Rasulullah ?

إياكم والجلوس في الطرقات
Jauhkan diri kamu dari duduk di jalan-jalan


Lagi Ajaib! Surau yang luas itu lengang di bahagian hadapannnya. Yang ada di sana ialah Ustaz pengkuliah di mejanya. Pendengarnya nun di sana sayup mata memandang di belakang dan di dindiing-dinding dan tiang-tiang. Menyandar belakang santai mendengar kuliah. Mereka seolah membiarkan jin-jin mendapat pahala majlis ilmu di saf-saf pertama dan cukuplah kita semua manusia mendapat hujung-hujung.

Mungkin kita lupa Pesan Allah untuk kita :

فاستبقوا الخيرات
Berlumbalah kamu untuk mendapat kebaikan

Di dalam solat pun umat Islam diajar untuk berusaha untuk mendapat saf pertama malah Rasulullah telah bersabda kalaulah manusia betapa besarnya ganjaran pahala solat di saf pertama pastinya mereka akan mendapatnyanya walaupun terpaksa mengundi.


لو يعلم الناس ما في النداء والصف الأول ثم لم يجدوا إلا أن يستهموا عليه لاستهموا

Kalaulah manusia tahu pahala ganjaran azan dan saf pertama kemudian mereka tidak akan mendapatkannya melainkan dengan cara mengundi pastinya mereka akan mengadakan undian.

Tapi hakikatnya kita umat Islam yang sudah agak baik ibadatnya, sudah istiqamah dengan solat jemaah dan kuliah-kuliah agama masih lagi belum dapat mengamalkan hadis Rasulullah yang semudah ini. Kita nampaknya amat takut untuk sembahyang di saf pertama dan kadang-kadang berlaku tolak menolak kerana tak mahu naik ke saf pertama. Di dialam kuliah-kuliah adalah lebih parah semakin luas masjid dan surau semakin jauhlah jarak para jemaah dengan pengkuliah.

Marilah kita sama-sama buat perubahan sikap. Marilah kita junjung aspirasi Rasulullah yang telah mengajar kita disiplin ilmu dan ketamadunan dengan berusaha untuk menuntut ilmu dan mengamalkannya.

No comments: