Itu antara kata-kata imam balaisah kampung saya yang saya masih ingat ketika ayah saya bertanya tentang solat terawih. Ketika itu saya masih kecil dan masih bersekolah rendah sekitar tahun 1980an. Saya selalu mengikut ayah saya untuk solat di balaisah berdekatan dengan rumah saya. Balaisah adalah panggilan kami masyarakat Kelantan bagi surau pada hari ini. Masjid agak jauh dari rumah kami. Jadi kami hanya solat berjemaah di Balaisah saja.
Ayah saya selalu bercerita kepada saya tentang beberapa
pandangan yang dia kurang bersetuju
dengan beberapa ketetapan segelintir masyarakat
Kelantan ketika itu, termasuk juga imam
di balaisah kami. Balaisah kami hanya
memulakan solat terawih pada malam 2
Ramadhan.
Alasan imam ialah:
“Kita kena puasa dulu baru boleh berterawih.”
“Ibadah terawih ini datang sekali dengan puasa.”
“Kalau belum puasa bagaimana kita nak berterawih.”
Saya pernah dengar ayah saya berbincang dengan Imam bahawa
ibadah terawih ini disunatkan pada bulan Ramadhan dan bukannya diikat dengan
puasa. Bulan Ramadhan telah masuk mulai dari waktu maghrib lagi sebelum mula puasa esok
harinya. Masjid-masjid di daerah lain pun ada yang sudah mulakan solat terawih.
Tapi Imam masih lagi
berpegang dengan pendapatnya. Saya masih ingat selepas solat isyak kami balik kerumah dan solat terawih bersama
keluarga pada malam pertama Ramadhan. Ayah
saya menyebut memang susah kita ingin mengubah kefahaman masyarakat tentang sesuatu perkara. Ia
memerlukan ilmu dan kefahaman. Namun kita tidak boleh terlampau keras dalam
perbincangan dan perlu meraikan situasi semasa.
Selepas beberapa tahun
ada sedikit perubahan dengan Balaisah kami. Imam sudah mengubah fikiran
dengan memulakan solat terawih pada
malam pertama Ramadhan . Tapi ia mula agak lewat sedikit sekita sejam selepas
Isyak. Hujahnya ialah menunggu Mekah masuk bulan Ramadhan. Waktu Maghrib di Mekah
lebih lewat berbanding di Malaysia.
Kami hanya mengikut sahaja ketetapan ini. Bagi jamaah yang rumahnya berdekatan balaisah ,
mereka pulan dulu kerumah. Saya dah ayah
saya hanya menunggu saja di balaisah
kerana rumah kami agak jauh dan perlu berjalan kaki meredah hutan dalam
kegelapan malam. Jadi lebih baik mengunggu saja. Ayah saya membaca al Quran dan
saya bermain-main sekitar balaisah dengan kawan-kawan.
“Sebenarnya kita dah boleh solat terawih sejurus saja
selepas Isyak. Tidak perlu ikut waktu
Mekah untuk solat terawih. Kalau ikut pandangan yang dipegang oleh imam kita kena puasa mula jam 10 pagi kalau begitu.”
“Berbuka pun kena lambat juga la. Tidak boleh berbuka
waktu Maghrib sebab waktu Mekah belum
sampai.”
Terang ayah saya sambil ketawa kecil ketika kami berjalan
balik kerumah selepas terawih.
Itulah yang dihadapi oleh kami dalam banyak perkara. Ayah
saya banyak belajar di pondok juga. Tapi
beliau selalu mengambil jalan damai dan hanya mengikut saja pandangan imam. Baginya hidup bermasyarakat
itu lebih utama walaupun kadang-kadang ada
beberapa isu yang dia tidak bersetuju dengan imam dan juga masyarakat kampung.
Alhamdulillah selepas beberapa tahun kemudian pandangan masyarakat kampung kami
telah berubah. Mereka sudah boleh menerima faktor geografi dalam isu solat terawih. Terawih sudah dimulai pada
malam pertama.
Begitulah dinamiknya pandangan manusia. Kita tidak perlu gelojoh dalam membuat
perubahan. Ilmu, perbincangan dan kebersamaan adalah amat penting dalam hidup
bermasyarakat.
No comments:
Post a Comment