Sepanjang saya berurusan dengan rakan taulan dalam kalangan generasi
saya yang rata-rata warga pendidik dan ramai juga yang profesional ada beberapa
perkara yang boleh diperhatikan. Norma saya kerja sayang terlibat dengan pengurusan
4 persatuan kebajikan mempunyai banyak urusan yang melibatkan teknologi
maklumat dan juga media sosial.
Banyak kerja yang memerlukan keputusan dan tindakan segera
perlu diselesaikan dalam masa sehari bahkan ada yang kurang. Hal ini boleh
diselesaikan dengan menggunakan teknologi maklumat dan komunikasi yang moden
terkini. Kewujudan telefon pintar yang
boleh menyelesaikan segala urusan perhubungan dan juga kewangan perlu
dimanfaatkan sepenuhnya.
Pada awal tahun ini berlaku kematian mengejut dalam kalangan
warga alumni. Pihak alumni mengambil inisiatif untuk membantu keluarga si mati
dengan memberi sumbangan segera. Pihak persatuan telah mendahulukan jumlah wang
yang sesuai dan kemudian memungut sumbangan dari ahli alumni untuk menampung
jumlah wang tersebut. Namun respon yang diterima ialah:
“Nanti hujung minggu boleh ke? tak sempat nak bank”
“Bank Rakyat tak ada dekat rumah saya, nak pergi ke bank
terdekat agak jauh”
“Mesin deposit selalu ramai orang”
“Saya tak daftar akaun bank online. Tak biasa. Selesa”
Macam-macam lagi respon yang diterima dari kalangan warga
alumni yang boleh dikira sebagai terpelajar dan profesional.
Kalau lah generasi ini pun masih ragu-ragu dan takut dengan
perkembangan teknologi. Bagaimanalah teknologi 4.0 ini akan berkembangan pesat
dalam masyarakat Islam di Malaysia.
No comments:
Post a Comment