Wednesday, July 28, 2010

Lebih Baik Bela Anak Halal dari Bela anak Haram!

Malam tadi selepas kuliah maghrib di Surau al-Rafiq, saya berpeluang bermesra dan bertanya khabar sahabat-sahabat ahli jamaah surau sambil mengirup teh panas bertemankan biskut kering.

Pelbagai topik diperbincangkan dari politik ekonomi, sosial dan pelbagai topik yang dirasakan menarik..

Ketika perbualan rancak berkaitan susahnya proses perkahwinan di Malaysia yang mempunyai pelbagai karenah birokrasi. Seorang sahabat mencelah menceritakan kisah jirannya yang membenarkan anak gadisnya yang berumur 16 tahun berkawin dengan jejaka pilihan. Anaknya yang tidak ada masa depan akedemik itu tak boleh dinasihat dan di kawal lagi.

Alasannya amat mudah.. kenapa ia tidak menghalang anak gadisnya berkahwin walau di usia muda. Jawapannya:

- Kalau tidak dibenarkan nanti dia akan lari dari rumah dan kemungkinan besar melakukan zina. Kemungkinan juga akan mengandung anak luar nikah. lebih parah.
- Biarkan anak gadisnya kawin dan lepaskan nafsu mudanya dengan cara halal senang cerita. Kalau mengandung dapat anak halal.
- kalau anak menantu tak ada kerja dan tak dapat bela anaknya itu dia sebagai datuk akan ambil tanggung jawab. katanya: "lebih baik bela anak halal dari bela anak zina!"
- Walaupun nampak kurang baik dari pandangan masyarakat kerana kawin awal dan pasangan tak ada pekerjaan tetapi apa yang penting mereka dapat memadu cinta secara halal.
- Mudharat benarkan anak gadis kawin itu lebih kecil dari mudarat zina dan buang anak yang amat keji dosanya.

Kami semua ketawa mendengar kisah ini yang pada pandangan kami penyelesaian ini amat bertepatan dengan cara islam walaupun sekali pandang ianya kurang sesuai dengan keadaan semasa. Inilah pentingnya kefahaman agama di dalam diri umat islam yang boleh digunakan untuk menyelesaikan masalah dalam kehidupan mereka dengan cara yang terbaik dan mendapat keredhaan Allah.

No comments: