Friday, January 31, 2025

HARRY SIM 2: MAHU SOLAT WALAUPUN BELUM SYAHADAH

Selepas beberapa  bulan Harry Sim sentiasa ke Masjid al Aqsa hampir setiap malam  untuk mendengar kuliah maghrib dari Ustaz-ustaz SMKE, Mus datang lagi berjumpa dengan saya.

Ustaz! Harry minta saya tanyakan. Boleh kah dia ikut solat bersama dengan pelajar lain walaupun dia belum Islam”.

“Mengapa dia nak solat?” Tanya saya minta kepastian kerana dia belum lagi mengucap syhadah secara rasmi.

“Dia  bilang   seronok tengok pelajar lain solat. Dia tertarik dengan pergerakan solat yang dia lihat. Dia mahu rasa bagaimana  keadaan pergerakan solat tu”.

“Dia mahu belajar solat juga”. Terang Mus kepada saya.

Boleh. Tiada masalah. Ok ja. Terpulang pada dia lah. Nanti Mus ajarlah dia bagaimana cara untuk solat tu. Terangkan kepada dia tentang susun atur pergerakan solat. Terangkan juga tentang falsafah pergerakan solat kepadanya agar dia faham”. Saya memberi panduan kepada Mus untuk membimbing Harry Sim untuk solat. 


Beberapa kali dalam kuliah maghrib saya lihat Harry Sim berada  di bahagian depan bukan lagi dibelakang seperti dulu. Dulu dia hadir ke masjid selepas pelajar lain selesai solat maghrib dan  tiada ruang lagi di hadapan .  Dia terpaksa  duduk di belakang. Saya mendidik pelajar saya agar sentiasa berebut untuk berada paling hadapan berdekatan dengan pengkuliah. Semakin dekat dengan pengkuliah samakin banyak dapat barakah ilmu.

Kali ini Harry Sim berada di depan  mungkin dia solat di saf bertama atau kedua. Pelajar lain pun sudah boleh menerima kehadiran Harry Sim bersama mereka dan menganggap tidak  asing lagi walaupun mereka tahu  Harry Sim masih lagi belum Islam.

“Harry Sim sudah ingat pergerakan solat. Cuma bacaan solat tu dia belum hafal. Dia sekadar ikut pergerakan saja. Boleh kah saya ajar dia bacaan solat. Dia minta saya ajarkan. Tetapi saya bilang mahu tanya ustaz dulu.”   Mus datang bertanya kepada saya satu hari ketika waktu rehat.

Boleh saja. Ajar asas penting dulu. Surah al fatihah dan tahiyyat. Ajar sekali dengan makna sekali agar dia faham dan hayati    apa yang terkandung dalam bacaan tersebut”.

“Bagaimana dengan  falsafah pergerakan solat ? Kamu dah terangkan kepadanya kah?”.

“Belum ustaz. Saya hanya bercerita tentang  susunan pergerakan solat saja kepadanya. Lagi pun dia  solat ikut saja pergerakan orang lain.  Dia tak solat sendiri lagi.”

“Saya pun tak tahu sangat tentang falsafah pergerakan solat. Nanti ustaz terangkan dalam kuliah Maghrib nanti. Semua pelajar boleh tahu juga.”  Mus mencadangkan kepada saya.

Kuliah maghrib minggu tersebut saya memberi penerangan tentang falsafah pergerakan solat.  Kenapa ia sangat istimewa. Solat yang dilakukan dengan betul dan khusyuk dapat mencegah seseorang dari melakukan perkara mungkar.

Falsafah pergerakan solat dalam Islam bukan sekadar ritual fizikal, tetapi mengandungi makna rohani, disiplin, dan pengajaran yang mendalam. Setiap pergerakan dalam solat mempunyai simbolik dan tujuan tertentu yang berkait rapat dengan hubungan antara hamba dan Penciptanya (Allah SWT). Berikut adalah penjelasan falsafah di sebalik pergerakan solat:

1. Berdiri (Qiyam)

  • Falsafah: Berdiri melambangkan kesediaan, ketundukan, dan fokus sepenuhnya kepada Allah. Ia menggambarkan kesedaran manusia tentang keagungan Allah dan kedudukannya sebagai hamba.
  • Pengajaran: Manusia perlu sentiasa sedar akan tanggungjawabnya sebagai hamba Allah dan bersedia melaksanakan perintah-Nya.

2. Takbiratul Ihram (Mengangkat Tangan dan Mengucap "Allahu Akbar")

  • Falsafah: Takbir menandakan permulaan solat dan pemutusan hubungan sementara dengan dunia luar. Ia melambangkan penyerahan diri sepenuhnya kepada Allah.
  • Pengajaran: Manusia perlu mengakui kebesaran Allah dan meletakkan segala urusan dunia di bawah kekuasaan-Nya.

3. Rukuk (Membongkok)

  • Falsafah: Rukuk melambangkan kerendahan hati dan pengakuan akan kelemahan diri sebagai makhluk. Ia juga menggambarkan kesediaan untuk tunduk kepada perintah Allah.
  • Pengajaran: Manusia perlu sentiasa rendah hati dan tidak sombong, kerana segala kekuatan dan kemampuan datang dari Allah.

4. Iktidal (Berdiri Selepas Rukuk)

  • Falsafah: Iktidal melambangkan keseimbangan antara kerendahan hati (rukuk) dan kekuatan (berdiri). Ia juga menggambarkan kesedaran manusia untuk bangkit setelah tunduk kepada Allah.
  • Pengajaran: Manusia perlu sentiasa mencari keseimbangan dalam hidup, antara tunduk kepada Allah dan melaksanakan tanggungjawab sebagai khalifah di muka bumi.

5. Sujud

  • Falsafah: Sujud adalah simbolik penyerahan diri yang paling tinggi. Kedudukan dahi menyentuh tanah melambangkan kerendahan dan kehambaan yang mutlak kepada Allah.
  • Pengajaran: Manusia perlu sentiasa mengingati asal-usulnya (tanah) dan mengakui bahawa segala kemuliaan hanya milik Allah.

6. Duduk Antara Dua Sujud

  • Falsafah: Duduk antara dua sujud melambangkan permohonan ampun dan rahmat dari Allah. Ia juga menggambarkan hubungan intim antara hamba dan Penciptanya.
  • Pengajaran: Manusia perlu sentiasa memohon keampunan dan rahmat Allah dalam setiap keadaan.

7. Tahiyyat (Duduk Akhir)

  • Falsafah: Duduk tahiyyat melambangkan kesyukuran dan pengakuan terhadap kebesaran Allah serta penghormatan kepada Nabi Muhammad SAW.
  • Pengajaran: Manusia perlu sentiasa bersyukur dan menghormati ajaran yang dibawa oleh Rasulullah SAW.

8. Salam (Memberi Salam)

  • Falsafah: Memberi salam ke kanan dan kiri melambangkan doa dan harapan agar rahmat Allah dilimpahkan kepada seluruh makhluk.
  • Pengajaran: Manusia perlu sentiasa mendoakan kebaikan untuk dirinya dan orang lain.

 

Saya juga menerangkan bahawa agama Islam menitik beratkan hubungan  makhluk dengan  penciptanya   sehingga perlu  dikalukan  sebanyak lima kali sehari. Namun Ia boleh dilakukan diamana-mana sahaja.  Tidak semestinya di lakukan di Masjid atau surau. Cuma jika ia dilaksanakan secara berjamaah itu adalah lebih baik dan kelebihannya adalah banyak.

Sudah semestinya sesiapa yang erat hubungan dengan Allah dengan solat 5 kali sehari  dan solat dilaksankan dengan penuh penghayatan akan menambahkan kali keimanan dan ketaqwaan kepada Allah.  Dalam penutup kuliah saya melontarkan persoalan  minta pelajar membuat perbandingan dengan cara ibadah agama lain.

No comments: