Selepas beberapa bulan Harry Sim sentiasa ke Masjid al Aqsa hampir setiap malam untuk mendengar kuliah maghrib dari Ustaz-ustaz SMKE, Mus datang lagi berjumpa dengan saya.
“Ustaz! Harry minta saya tanyakan. Boleh kah dia ikut
solat bersama dengan pelajar lain walaupun dia belum Islam”.
“Mengapa dia nak solat?” Tanya saya minta kepastian
kerana dia belum lagi mengucap syhadah secara rasmi.
“Dia bilang seronok
tengok pelajar lain solat. Dia tertarik dengan pergerakan solat yang dia lihat.
Dia mahu rasa bagaimana keadaan
pergerakan solat tu”.
“Dia mahu belajar solat juga”. Terang Mus kepada
saya.
“Boleh. Tiada masalah. Ok ja. Terpulang pada dia lah. Nanti Mus ajarlah dia bagaimana cara untuk solat tu. Terangkan kepada dia tentang susun atur pergerakan solat. Terangkan juga tentang falsafah pergerakan solat kepadanya agar dia faham”. Saya memberi panduan kepada Mus untuk membimbing Harry Sim untuk solat.
Beberapa kali dalam kuliah maghrib saya lihat Harry Sim berada
di bahagian depan bukan lagi dibelakang
seperti dulu. Dulu dia hadir ke masjid selepas pelajar lain selesai solat
maghrib dan tiada ruang lagi di hadapan
. Dia terpaksa duduk di belakang. Saya mendidik pelajar saya
agar sentiasa berebut untuk berada paling hadapan berdekatan dengan pengkuliah.
Semakin dekat dengan pengkuliah samakin banyak dapat barakah ilmu.
Kali ini Harry Sim berada di depan mungkin dia solat di saf bertama atau kedua. Pelajar
lain pun sudah boleh menerima kehadiran Harry Sim bersama mereka dan menganggap
tidak asing lagi walaupun mereka
tahu Harry Sim masih lagi belum Islam.
“Harry Sim sudah ingat pergerakan solat. Cuma bacaan solat
tu dia belum hafal. Dia sekadar ikut pergerakan saja. Boleh kah saya ajar dia
bacaan solat. Dia minta saya ajarkan. Tetapi saya bilang mahu tanya ustaz dulu.”
Mus datang bertanya kepada saya satu
hari ketika waktu rehat.
“Boleh saja. Ajar asas penting dulu. Surah al fatihah dan
tahiyyat. Ajar sekali dengan makna sekali agar dia faham dan hayati apa yang terkandung dalam bacaan tersebut”.
“Bagaimana dengan
falsafah pergerakan solat ? Kamu dah terangkan kepadanya kah?”.
“Belum ustaz. Saya hanya bercerita tentang susunan pergerakan solat saja kepadanya. Lagi
pun dia solat ikut saja pergerakan orang
lain. Dia tak solat sendiri lagi.”
“Saya pun tak tahu sangat tentang falsafah pergerakan
solat. Nanti ustaz terangkan dalam kuliah Maghrib nanti. Semua pelajar boleh
tahu juga.” Mus mencadangkan kepada
saya.
Kuliah maghrib minggu tersebut saya memberi penerangan tentang
falsafah pergerakan solat. Kenapa ia
sangat istimewa. Solat yang dilakukan dengan betul dan khusyuk dapat mencegah
seseorang dari melakukan perkara mungkar.
Falsafah pergerakan solat dalam Islam bukan sekadar ritual
fizikal, tetapi mengandungi makna rohani, disiplin, dan pengajaran yang
mendalam. Setiap pergerakan dalam solat mempunyai simbolik dan tujuan tertentu
yang berkait rapat dengan hubungan antara hamba dan Penciptanya (Allah SWT).
Berikut adalah penjelasan falsafah di sebalik pergerakan solat:
1. Berdiri (Qiyam)
- Falsafah:
Berdiri melambangkan kesediaan, ketundukan, dan fokus sepenuhnya kepada
Allah. Ia menggambarkan kesedaran manusia tentang keagungan Allah dan
kedudukannya sebagai hamba.
- Pengajaran:
Manusia perlu sentiasa sedar akan tanggungjawabnya sebagai hamba Allah dan
bersedia melaksanakan perintah-Nya.
2. Takbiratul Ihram (Mengangkat Tangan dan Mengucap
"Allahu Akbar")
- Falsafah:
Takbir menandakan permulaan solat dan pemutusan hubungan sementara dengan
dunia luar. Ia melambangkan penyerahan diri sepenuhnya kepada Allah.
- Pengajaran:
Manusia perlu mengakui kebesaran Allah dan meletakkan segala urusan dunia
di bawah kekuasaan-Nya.
3. Rukuk (Membongkok)
- Falsafah:
Rukuk melambangkan kerendahan hati dan pengakuan akan kelemahan diri
sebagai makhluk. Ia juga menggambarkan kesediaan untuk tunduk kepada
perintah Allah.
- Pengajaran:
Manusia perlu sentiasa rendah hati dan tidak sombong, kerana segala
kekuatan dan kemampuan datang dari Allah.
4. Iktidal (Berdiri Selepas Rukuk)
- Falsafah:
Iktidal melambangkan keseimbangan antara kerendahan hati (rukuk) dan
kekuatan (berdiri). Ia juga menggambarkan kesedaran manusia untuk bangkit
setelah tunduk kepada Allah.
- Pengajaran:
Manusia perlu sentiasa mencari keseimbangan dalam hidup, antara tunduk
kepada Allah dan melaksanakan tanggungjawab sebagai khalifah di muka bumi.
5. Sujud
- Falsafah:
Sujud adalah simbolik penyerahan diri yang paling tinggi. Kedudukan dahi
menyentuh tanah melambangkan kerendahan dan kehambaan yang mutlak kepada
Allah.
- Pengajaran:
Manusia perlu sentiasa mengingati asal-usulnya (tanah) dan mengakui bahawa
segala kemuliaan hanya milik Allah.
6. Duduk Antara Dua Sujud
- Falsafah:
Duduk antara dua sujud melambangkan permohonan ampun dan rahmat dari
Allah. Ia juga menggambarkan hubungan intim antara hamba dan Penciptanya.
- Pengajaran:
Manusia perlu sentiasa memohon keampunan dan rahmat Allah dalam setiap
keadaan.
7. Tahiyyat (Duduk Akhir)
- Falsafah:
Duduk tahiyyat melambangkan kesyukuran dan pengakuan terhadap kebesaran
Allah serta penghormatan kepada Nabi Muhammad SAW.
- Pengajaran:
Manusia perlu sentiasa bersyukur dan menghormati ajaran yang dibawa oleh
Rasulullah SAW.
8. Salam (Memberi Salam)
- Falsafah:
Memberi salam ke kanan dan kiri melambangkan doa dan harapan agar rahmat
Allah dilimpahkan kepada seluruh makhluk.
- Pengajaran:
Manusia perlu sentiasa mendoakan kebaikan untuk dirinya dan orang lain.
Saya juga menerangkan bahawa agama Islam menitik beratkan
hubungan makhluk dengan penciptanya sehingga perlu dikalukan sebanyak lima kali sehari. Namun Ia boleh dilakukan
diamana-mana sahaja. Tidak semestinya di
lakukan di Masjid atau surau. Cuma jika ia dilaksanakan secara berjamaah itu
adalah lebih baik dan kelebihannya adalah banyak.
Sudah semestinya sesiapa yang erat hubungan dengan Allah
dengan solat 5 kali sehari dan solat dilaksankan
dengan penuh penghayatan akan menambahkan kali keimanan dan ketaqwaan kepada
Allah. Dalam penutup kuliah saya melontarkan
persoalan minta pelajar membuat perbandingan
dengan cara ibadah agama lain.
No comments:
Post a Comment