Saturday, July 11, 2020

Aceh Siri 3 : Panorama Seulako

4 Febuari 2019 : Isnin

Alhamdulillah, dengan bantuan  Bob, kami dapat mendapat tempat dalam kapal  Ekspress Bahari ke Pulau Sabang. Kami sampai ke Pelabuhan Ulee Lheue ketika penumpang sedang menaiki kapal. Terdapat dua pilihan untuk ke Pulau Sabang iaitu dengan kapal cepat atau kapal lambat. Kami memilih kapal cepat agar lebih selesa dan mempunyai tempat duduk khas berbanding kapal lambat yang tempat duduknya adalah bebas. Melalui cerita Bob, kerusi atas kapal lambat sentiasa tidak mencukupi dan penumpang terpaksa duduk di mana sahaja yang sesuai. Kapal lambat ni macam feri ditempat kita kerana dimuatkan dengan kereta dan barang-barang.

Alhamdulillah, tempat duduk kami semua berdekatan tak perlu menukar tempat duduk dengan penumpang lain. Ramai yang tertidur keletihan di kerusi masing-masing.  Kebetulan kami berada di bahagian belakang dek B yang mempunyai akses ke bahagian dek belakang kapal. Kami mengambil peluang untuk menghirup angin laut Aceh. Dalam beberapa minit saja Pelabuhan Ulee Lheue sudah semakin jauh ditinggalkan semakin hilang dari pandangan.

Kos tiket Kapal cepat untuk penumpang dewasa 100 ribu rupiah seorang. Bob telah membeli tiket pergi balik untuk memudahkan urusan ketika pulang nanti. Jumlah semua ialah 2.5 Juta Rupiah untuk 18 orang termasuk bayi iaitu sekitar RM700. Selepas satu jam setengah perjalanan merentas laut kami tiba di pelabuhan Balohan, Pulau Sabang. Kami disapa oleh seorang pemuda hitam manis.

“ Ini Bapak Abdullah kan? Saya Yasir, supir yang akan berkhidmat untuk sekeluarga sepanjang libur di Sabang. Tadi Bob sudah kirim gambar bapak sekeluarga semasa di pelabuhan sana”. Sambil menunjukkan gambar saya di hensetnya.

Saya memberitahu Yasir bahawa kami belum solat Zohor dan Asar dan perlu segera ke tempat penginapan.

“Satu jam juga perjalanan ke Iboih. Panorama Suelako tu  selepas  pekan Iboih, tapi ianya sudah tidak jauh. Ayuh saya angkatkan bagasi bapak”.

Tanpa berlengah lengah lagi kami terus bergerak ke Iboih yang jaraknya 30km dari Pelabuhan Balohan. Perjalanan ke Iboih merentas jalan berbukit yang sempit dan hampir 70 peratus perjalanan merentas hutan. Agak menakutkan juga dengan suasana yang semakin gelap. Saya telah membuat tempahan Panorama Seulako ini melalui Booking.com selepas membaca beberapa ulasan pengunjung.

Gallery image of this property

Saya telah menempah 5 bilik untuk untuk dua malam termasuk makan pagi gratis dari Panorama Seulako dengan bayaran Rp 3.6 juta sekitar RM1070.

Kami sampai ke Panorama hampir jam 7 petang waktu malaysia dalam setengah jam sebelum masuk waktu maghrib. Kami disambut oleh Ihsan pengurus Panorama Seulako, lantas beliau membawa kami kebilik yang telah disediakan. Alhamdulillah, biliknya luas dan selesa. Halamannya luas dan mempunyai ruang pantai sendiri. Selepas solat Solat Zohor dan Asar Jamak taa’khir masih ada waktu 15 minit sebelum maghrib masih lagi sempat untuk ketepi pantai berehat melihat matahari jatuh.
Sempat bergambar sebelum masuk bilik

Gallery image of this property

Saya bertanya Ihsan tentang makan malam. Mengikut ulasan pengunjung dalam booking.com tetamu sebelum ini mengatakan bahawa terdapat tukang masak yang menyediakan makanan secara alakat untuk makan tengah hari dan malam. Tapi Ihsan mengatakan dia tidak lagi menyediakan khidmat itu dan menawarkan diri untuk membeli makanan untuk kami. Kami memesan ikan bakar besar, ayam goreng, cumi-cumi goreng dan sayur untuk 14 orang makan. Kami makan dengan berselera sekali kerana masakannya kena dengan selera kami atau mungkin kerana kelaparan. Ikan bakar yang bersaiz besar melebihi 2kg itu hampir tidak mampu dihabiskan.
Lupa nama ikan ni tapi ikan segar amat sedap kena pula dengan pencicah kicap ala Aceh

Tengok Saiz ikan tu.. Harganya 750 ribu

Selesai makan malam kami semua berehat di kerusi dan buaian mengadap pantai mengambil angin malam. Alhamdulillah syukur pada Allah perjalanan hari ini lancar dan teratur. Sebelum jam 11 malam semua sudah masuk tidur untuk mengumpul tenaga untuk snorkeling di Pulau Rubiah pada esok hari.