Tuesday, October 21, 2008

AHLAN KPLI

Tahun ini kelas KPLI agak lewat dimulakan iaitu di semester kedua pengajian. Ini kerana kami Pensyarah JAPIM amat sibuk pada semester pertama dengan praktikum pelajar KPLI jQAF yang begitu ramai berbanding dengan bilangan pensyarah yang sedikit. Pihak pengurusan mengambil jalan dengan menangguhkan semua kuliah Pendidikan Islam sebanyak 15 jam ke semester kedua.

Hal ini telah disuarakan oleh beberapa pelajar tentang kelewatan Kuliah Pendidikan Islam dan itulah kekangannya. Kami pihak pensyarah meminta maaf atas masalah ini.

Kesannya ialah sangat besar keatas interaksi dengan pelajar. Sukatan yang merangkumi 15 jam kredit agak berat untuk di habiskan dalam tempoh 5 minggu. Apa yang perlu diketahui pelajar KPLI ni walaupun sudah lepasan Universiti mereka ini masih banyak perkara yang belum diketahui berkaitan dengan agama Islam. Malah kalau disemak setiap individu tentang kefahaman mereka tentang solat adalah menyedihkan.

Hanya berapa orang pelajar yang solat 5 waktu sehari semalam, rata-ratanya mereka solat ketika lapang sahaja dan ketika senang. Belum tanya tentang Al Quran, apabila diminta untuk membaca Al Quran atau menghafal surah-surah pendek mengikut sukatan yang telah ditetapkan barulah timbul kesedaran kepada mereka bahawa betapa hinanya mereka yang tidak tahu membaca Al Quran.

Kepada pelajar pelajar KPLI ingatlah bahawa anda adalah bakal guru yang akan mendidik anak bangsa dan juga anak-anak kita sediri. Adakah patut anda yang hendak melatih anak-anak untuk berdisiplin dan hidup sebagai orang yang berguna dan berjasa? Sedangkan anda sendiri tidak berdisiplin dan tidak boleh mengawal diri?

Tepuk dada tanya iman.

No comments: