Saturday, November 30, 2024

USTAZ ROTANLAH KAMI!

 Kelas bahasa Arab di SMK Elopura hanya diajar untuk pelajar menengah rendah sahaja iaitu tingkatan 1, 2 dan tiga. Setiap tingkatan hanya satu kelas sahaja yang akan membelajari bahasa Arab. Saya telah diberi tanggungjawab untuk mengajar pelajar tingkatan 3A. Bilangan pelajar adalah sekitar 27 orang. Saya tidak ingat jumlah yang sebenar.

Sudah menjadi amalan saya selepas melakukan set induksi, langkah pertama yang saya buat ialah mengulangkaji pelajaran lepas sekitar 5 minit. Saya akan bertanyakan soalan terbuka kepada semua pelajar. Siapa yang pertama kali menjawab akan dapat hadiah. Ada ketika saya hanya memberi peneguhan positif saja dengan memberi pujian dan tepuk tangan sahaja. Adakala saya memberi hadiah kecil seperti gula-gula atau sekeping biskut. 


Saya tidak pernah merotan dan memukul pelajar kerana saya percaya bahawa dengan pendidikan secara motivasi akan memberi rangsangan dan semangat kepada pelajar untuk belajar dengan rajin dan bersungguh-sungguh.

Selepas beberapa bulan saya perhatikan hanya pelajar sama sahaja yang menjawab. Ada beberapa orang pelajar tidak pernah mengangkat tangan untuk menjawab. Apabila saya mengemukakan soalan tertutup dengan menyebut namanya pun dia tidak mampu menjawab. Saya hanya sekadar menasihati pelajar ini agar lebih bersungguh belajar dengan memeberi perhatian di dalam kelas dan juga rajin mengulangkaji pelajaran di rumah.

Namun satu hari ketika waktu rehat saya di datangi oleh tiga orang pelajar saya dari kelas 3 A.

“Ustaz! Kamu ada mahu cakap dengan Ustaz bolehkan?”.

“Ya, kenapa? Silakan.”

Saya mengadap mereka bertiga memberi perhatian apa yang  mereka ingin maklumkan pada saya.

“Kami rasa cara ustaz mengajar kami tu tak berkesan lah. Ustaz selalu bagi hadiah dan pujian saja. Orang yang sama lah yanag dapat. Kami ni tak akan dapat lah peluang nak dapat hadiah tu.” Terang Fidah.

Saya baru perasan bahawa mereka bertiga ini antara pelajar yang pasif dalam kelas. Tidak pernah mengangkat tangan untuk menjawab dan jika ditanya pun, tidak boleh menjawab dengan betul. Markah dalam penilaian dan ujian pun memang selalu rendah.

Mereka bertiga ini antara nama dalam senarai saya  tidak dicadangkan untuk mendaftar bahasa Arab untuk peperiksaan PMR nanti. Sistem pada masa itu jika sesiapa yang gagal satu mata pelajaran akan dikira gagal PMR. Pengetua menasihatkan saya agar membuat strategi dengan memilih pelajar yang dijamin lulus untuk mendaftar bahasa Arab.

“Jadi, jika kaedah saya saya salah, apa cara mengajar yang kamu mahu?.

Soal saya kepada mereka bertiga.

“Ustaz kena rotan kami. Kami ni sudah biasa bah dengan rotan. Dari sekolah rendah lagi guru-guru kami guna rotan jak. Kalau di rotan kami akan belajar dan ulangkaji. Kalau tidak kami ni macam ndak ada apa-apa.” Adilah pula menjawab bagi pihak rakannya.

Aik peliknya kamu ni. Biasanya pelajar ndak mahu dirotan. Kamu pula datang minta di rotan. Tak pernah dibuat orang.”

“Kami sanggup dirotan ustaz. Kami bertiga sudah janji untuk menerima hukuman rotan jika kami tak dapat menjawab soalan ustaz. Kami janji ustaz. Nanti ustaz akan tengok perubahan kami”. Jamilah pula bersuara.

Aduh pelik juga mereka ini. Saya menerima cadangan mereka dan berjanji akan mengikut cadangan mereka. Hanya mereka bertiga akan dirotan jika tidak boleh menjawab. Manakala pelajar lain tidak akan dirotan. Mereka tidak boleh irihati sebab ini adalah permintaan mereka sendiri.

Petang itu saya ke bandar Sandakan mencari rotan kecil untuk memenuhi permintaan pelajar pelik saya. Dalam hati saya tertanya-tanya dan kurang yakin bahawa kaedah ini akan berkesan. Oleh kerana ini adalah permintaan mereka  saya akan cuba membuat pemerhatian dan analisan tentang kaedah rotan ini pada mereka bertiga.

** Nama yang digunakan bukanlah nama sebenar.

No comments: