Tuesday, March 09, 2010

Doa kepada Pengantin


Seminggu lagi akan menjelang cuti persekolahan pertengahan semester pertama selama 9 hari. Cuti sebegini menjadi tumpuan untuk pemuda dan gadis kita melangsukan perkahwinan. Sehingga setakat ini saya telah mendapat 5 kad jemputan walimatul urus untuk sepanjang cuti ini.

Di dalam ajaran Islam kita di sunatkan untuk mendoakan kepada pengantin yang melangsungkan perkahwinan dengan mendoakan kepada mereka:

بَارَكَ الله لَكَ وَعَليَكَ

Bila kita melihat buku-buku, doa ini diterjemahkan dengan : Semoga Allah memberkati kamu dan ke atas kamu.

Cuba kita renung sepintas lalu. Apakah sebenarnya intipati doa ini? Apa bezanya memberkati kamu dan keatas kamu. Adakah terjemahan ini betul? Apakah maksudnya yang sebenar?

Di sini terdapat perbezaan maksud partikel jarr ‘la’ ( ل) dan ‘ala’ (على). Di dalam bahasa arab partikel jar (ل ) boleh digabungkan menjadi (لك) laka, (لكم) lakum, (لي) li, (لهم) lahum dan sebagainya. Partikel (ل) ini digunakan untuk perkara yang positif,baik dan menggembirakan.

Manakala partikel ‘ala’ (على) memberi makna yang lain. Prtikel ‘ala’ digunakan untuk suasana yang lebih tegas. Malah ia juga digunakan menjurus kepada makna yang negatif dan perkara yang tidak menggembirakan.

Di dalam konteks doa pengantin ini partikel ‘ala’ merujuk kepada situasi negatif yang membayangkan situasi susah dan musibah. Tidak dinafikan dan sudah lumrah, bahawa tidak ada rumah tangga yang sentiasa indah. Rumahtangga mana yang tidak ditimpa masalah dan musibah.

Oleh itu maksud yang paling tepat untuk doa tadi ialah: Semoga Allah berkati anda ketika senang dan ketika susah.

Kita mendoakan untuk agar kehidupan pengantin mendapat keberkatan Allah ketika mereka mengecap kesenangan dan kebahagiaan begitu juga kita mendoakan keberkatan hidup mereka disaat berlakunya kesusahan dan pergolakan rumahtangga.

Begitu indahnya Islam! Tapi keindahan Islam akan terserlah bila kita menghayati keindahan bahasa arab. Inilah antara rahsia penegasan Allah dalam al-Quran kenapa bahasa arab dipilih menjadi satu-satunya bahasa pengantar al-Quran. Rugilah mereka yang tidak memahami bahasa arab dan tidak pula berusaha untuk mempelajarinya! Islam akan kembali gemilang bila umatnya memandang tinggi bahasa arab dan menguasainya!

No comments: