Sunday, March 01, 2015

CUTI LAGI! REZEKI DAN AMANAH



Ya Allah tuhan yang maha Agong lagi maha Kaya rahmat mu maha luas. Kamu menaburkan rezeki kepada hambamu kepada semua makhluk tanpa batasan dan syarat.

Cuma aku sebagai makhluk yang diciptakan sebagai insan diberi nikmat yang paling amat tidak ternilai. Akal. Lantaran itu aku dituntut untuk mengenang budi, berterima kasih, bersyukur atas pemberian Mu Ya Allah.

Mulai 10 Febuari 2015, Kamu telah menganugerahkan kepadaku satu lagi nikmat yang tak terperi. Cuti, Peluang, Wang, Masa  dan banyak lagi. Cuti belajar Hadiah Latihan Perseketuan (HLP) untuk menyambung belajar di peringkat PHD adalah  merupakan satu anugerah yang amat berharga. Cuti sepanjang tiga tahun dengan jaminan kewangan yang hebat. Bergaji  penuh, yuran ditanggung, elaun buku dan peralatan, ada lagi elaun bulanan.

Bagi aku, ini adalah ujian Allah untuk aku sebagaimana firmannya
لإن شكرتم لأزيدنكم وإن كفرتم إن عذابي لشديد
Jika kamu mensyukuri nikmatku pasti aku akan tambah lagi, Jika kamu tidak bersyukur ingatlah sesungguhnya akibatnya adalah azab yang berat.

Ingat juga kata-kara orang soleh yang amat tinggi ilmunya sehingga boleh memindahkan takhta ratu Balkis dari Saba ke hadapan Raja Sulaiman:
هذه من فضل ربي ليبلوني أأشكر أم أكفر
Ini semua adalah nikmat dan kelebihan dari tuhanku untuk mengujiku adakah aku bersyukur atau tidak

Cuti selama tiga tahun ini adalah merupakan amanah untuk aku menyelesaikan pengajian aku di peringkat PHD yang mana tahap pengajian adalah amat mencabar dan cukup jerih.  Tempoh 3 tahun  ini mesti dipergunakan sepenuhnya untuk mengasah minda mendapat ilmu secukupnya. Sesungguhnya ia adalah amanah. Mengabaikannya adalah khianat. Aku perlu memantapkan diriku dengan ilmu dan kepakaran demi untuk membantu KPM untuk meningkatkan Pengajian Bahasa Arab di Malaysia ini.


Ini adalah amanah jangan dikhianati. Ya Allah! Bantulah aku melaksanakan amanah ini.

No comments: