Friday, January 29, 2010

Buktikan cinta anda tanpa seluar dalam!


Itulah tema kempen sambutan Valetine Day untuk tahun ini. Mengikut liputan berita oleh Thestar hari ini, kempen ini telah tersebar luas dikalangan gadis-gadis di IPTA dan IPTS. Mereka semua cukup teruja dengan kempen ini.

Malah lebih apa yang mengejutkan kempen ini diterima dengan baik oleh golongan muslimah kita dengan mengatakan bahawa di era dunia baru setiap orang bebas melakukan apa saya diingininya.

Muslimah tersebut juga mendedahkan bahawa ramai yang telah bersepakat untuk mencuba sesutu yang baru ini di hari Valatine nanti dan tidak salah untuk mencuba sesuatu yang baru.

Anda boleh membaca liputan di sini.

Simbol 'Tanpa Seluar Dalam" yang dipakai oleh gadis remaja di Barat. Tak mutahil simbol ini di pakai oleh gadis muslimah kita. MALAYA BOLEH

Inilah hakikat yang perlu kita terima di Malaysia. Islam hanya pada nama, tidak pada aqidah dan kehiudupan. Islam masih tidak menjadi pencorak untuk mewarnai budaya dan pemikiran masyarakat. Islam masih lagi dilihat berlegar di kelompok tertentu tidak dapat diketengahkan dalam arus perdana dunia moden.

Apa yang menjadi tanggungjawab kita semua sebagai Muslim hendaklah membawa agama Islam yang boleh mencorak pemikiran dan mewarnai kehidupan. Kita perlu menerokai medan baru dakwah merentas masjid, surau dan program keagamaan. Usaha perlu dijana untuk mendekati golongan muda-mudi yang menjadi komponen utama masyarakat.

Masih belum ramai pendakwah-pendakwah kita menerokai dakwah media arus perdana. Media cetak, media elektronik malah industri hiburan masih lagi tandus dengan penggerak yang boleh melencongkan arus kepada yang lebih selari dengan Islam.

Kita perlu optimis untuk mendekati golongan remaja dengan cuba menyelami dunia mereka dan menyuntik idea dan pemikiran yang sederhana sebagai batu loncatan untuk mereka lebih memahami inti kehidupan yang sebenar. Realitinya kita masih tidak dapat lari dari sikap menghukum berbanding sikap membimbing.

Alangkah baiknya jika kita melaksanakan kempen “CINTA SEJATI, CINTA BERMARUAH” bersempena Hari Valentine di samping sekadar hanya bercerita pasal hukum hakam.

CINTA SEJATI , CINTA BERMARUAH

No comments: