Monday, April 12, 2010

'Kami Prihatin' Kepada Perintah Allah Atau...




‘Kami Prihatin’ itulah kempen yang telah dijalankan oleh golongan al-mala’ (pemegang kuasa) di Malaysia ini dalam menangani isu pembuangan bayi yang sudah menjadi wabak yang sukar dibendung.

Walaupun kempen ini baru dilancarkan dan aktivitinya masih lagi belum dpat dilihat secara jelas, tetapi kecenderungan perbincang di media sudah dapat dilihat pola dan temanya. Ianya lebih menjurus kepada memberi kesedaran bagi mereka yang terlanjur agar tidak membuang bayi mereka . Gadis yang terdesak disarankan menyerahkan bayi yang dilahirkan ditempat yang telah disediakan oleh pihak kerajaan. Kempen juga dilihat hanya menjurus kepada member kesedaran kepada remaja untuk mengelakkan berlakunya kehamilan sahaja . Malah masyarakat diseru agar tidak menyisihkan mereka yang telah mengandung tanpa nikah bagi mengelakkan tekanan dan hilang pertimbangan.

Tetapi jika dilihat dengan lebih teliti, kempen ini kurang memberi penekanan untuk mengurangkan berlakunya hubungan seks itu sendiri atau dengan kata lain penghidaran budaya zina tidak menjadi keutamaan. Secara sinis di lihat bahawa zina itu tidak menjadi satu kesalahan yang besar yang patut dihindari.

Sepatutnya ‘kempen prihatin juga perlu memberi penekanan untuk tempoh jangka panjang iaitu kempen besar-besaran mengelakkan pergaulan bebas di antara lelaki dan perempuan dan juga kempen keluarga prihatin yang menitik beratkan soal kasih sayang kepada anak-anak.

Kalau dilihat kepada gejala pembuangan bayi ini ianya banyak melibatkan golongan melayu Islam. Pihak berkuasa juga dari kalangan muslim. Maka, amat lah baik dan sudah menjadi kewajipan kepada kita untuk menyelesaikan masalah ini dengan merujuk kepada kuasa yang lebih berkuasa dan bijaksana tidak lain tidak bukan ialah Allah Taala. Di sampin kita prihatin tentang masalah masyarakat, kita juga perlu prihatin kepada ketakwaan kita kepada Allah. Prihatin kepada perintah Allah dan Rasulnya perlu diselaraskan dengan prihatin kita kepada masyarakat dan permasalahanya.

Ingatlah .. firman Allah di dalam surah al-Baqarah ayat 11 dan 12:

وإذا قيل لهم لاتفسدوا في الأرض قالوا إنما نحن مصلحون. ألا إنهم هم المفسدون ولكن لا يشعرون

dan apabila dikatakan kepada mereka: "Janganlah kamu membuat bencana dan kerosakan di muka bumi", mereka menjawab: " Sesungguhnya Kami orang-orang Yang hanya membuat kebaikan".

Ketahuilah! Bahawa Sesungguhnya mereka itulah orang-orang Yang sebenar-benarnya membuat bencana dan kerosakan, tetapi mereka tidak menyedarinya.

Walaupun ayat ini menceritakan tentang sifat-sifat orang munafik tetapi alangkah baiknya jika kita merenung ayat ini agar kita dapat menghindarkan diri kita dari sebarang sifat munafik yang berkemungkinan telah meresap dalam diri kita. Di bimbangi bahawa tindakan yang kita ambil itu boleh membawa kerosakan dan menyebabkan masalah yang lebih parah kepada masyarakat kita.


No comments: