Wednesday, July 30, 2025

TITIPAN ISTIMEWA..

 Hampir sebulan berlalu pertemuan saya dan Abu Raghib. Jiwa saya semakin tenang. Rutin harian sudah semakin tersusun. Pengajian saya tidak lagi diulit emosi  kacau.

Satu petang ketika saya pulang dari Universiti, sebelum masuk kerumah saya terserempak dengan Firas, kalau tak silap saya dia adalah anak ketiga Abu Raghib. Selepas kami saling bertanya khabar dan saya mahu beredar, beliau memberi isyarat jari sejemput yang memberi isyarat agar tunggu sebentar.


“Stanna syuwaiya, biddi ahki lak syaik. Nasyrab syai hunaak..” (tunggu sekejap, saya mahu cakap sesuatu. Kita minum teh di sana nanti).

Firas meminta saya tunggu sekejap sambil dia menunjukkan bangku dan meja kecil dibawah pokok anggur.

Saya duduk menunggu Firas sambil menikmati pemandangan halaman rumah. Tidak sampai lima minit Firas datang semula menatang dulang kecil dengan dua cawan teh. Dia duduk dan menghulurkan teh kepada saya. Ah.. kali ini syai dengan ‘maramiyah’ sejenis herba yang telah dikeringkan. Miramiyah ini membangkit aroma tersendiri yang agak istimewa dalam teh. Ia menjadi pilihan lain selain na’na’ (pudina).

Kami berbual-bual sambil mengihirup teh. Saya bertanyakan tentang Abu Raghib.

“Saafar ila Saudiayah qabla yaimain..” ( Dia ke musafir ke Saudi sudah dua hari).

“Addal umrah?” (tunaikan umrah) saya meneka.

“Laa…Raafaqa Dana lihnak” (Dia iring Dana ke sana). Wasfi menjawab sambil memandang saya.

“Dana!… Syu maa laha?” (Dana..! Kenapa dengan dia?” saya bertanya ingin tahu.

Wasfi memberitahu saya, sejak beberapa minggu ini keadaan Dana agak berubah. Dia menjadi agak pendiam. Mereka sekeluarga agak risau dengan keadaannya.  Abu Raghib membuat keputusan agar Dana tinggal sementara di Saudi dirumah pakciknya, adik kepada Abu Raghib. Dia bekerja di bandar Yanbu, bandar di tepi pantai. Mungkin Dana akan sambung belajar di Yanbu dan tinggal disana beberapa ketika.

Saya terdiam mendengar perkhabaran ini. Apa yang terjadi kepada Dana?. Firas kemudian mengeluarkan satu sampul dari poketnya lalu diunjukkan kepada saya.

“Dana bitasallam alaik. Hiyye talabit awassel lak haad” ( Dana minta sampaikan salam. Dia minta sampai ini pada awak).

Kami mengubah topik perbualan berkaitan perkembangan bola sepak dan juga sedikit isu politik. Saya meminta izin untuk pulang. Saya memegang kemas sampul titipan Dana. Tebal juga.

Apakah isinya..? Saya tak sabar untuk menatapnya.. Saya berlari ke atas.

Tuesday, July 29, 2025

SYAI BI NA’NA PEMUTUS KATA

Petang Jumaat saya memaklumkan kepada ‘Usaid’ adik lelaki Dana bahawa saya ingin berjumpa dengan Abu Raghib selepasAasar hari Sabtu untuk melunaskan sewa rumah. Saya sudah mengambil keputusan untuk m9emberi kata putus tentang tawaran Abu Raghib itu.




Petang itu hanya saya dan Abu Raghib di ruang tamu tingkat atas rumahnya. Abu Raghib mempersilakan saya duduk di ‘kanabah arabiyyah’ (Sofa Arab). Atas meja kecil sudah terdapat secerek teh dan beberapa cawan teh. Terdapat juga juga beberapa piring ‘fata’ir dan sambosak. Nampaknya ada menu istimewa sikit hari ini.

“Tafadhhal ibni…” (Silakan anak aku)

Selepas bertukar ucapan selamat dan bertanya khabar. Dia menuangkan teh ke dalam cawan dan diletakkan sedikit beberapa helai daun Na'na’ (pudina) . Na'na ini menjadikan teh lebih segar dan wangi.

Kami berbual pelbagai topik sambil mengirup teh segar. Selepas menghirup teh, saya rasa lebih tenang dan selesa.

“Jarrib fata’ir wa sambosak.. Dana sawaaitha” (Cubalah rasa pastri dan sambosak. Dana yang buat) Abu Raghib mempelawa saya.

Selepas merasai sepotong sambosak dan sekeping fatirah, saya memulakan perbualan. Sambil menghirup syai bi al na'na, saya memandang wajah Abu Raghib.

“An Iznik.. baddi ahki misyan Dana..” (Mohon izin. Saya mahu cakap tentan Dana). Saya memulakan perbualan.

“Eih na’aam. Tafadhhal.” (Ya. Silakan). Abu Raghib membetulkan duduknya sambil meletakkan cawan syai. Matanya tepat merenung wajah saya. Tenungannya menjadikan saya sedikit gugup. Saya kuatkan diri.

“Wallahi.. ana aasif.. ana mu mustaed.” (Demi Allah. Saya minta maaf. Saya tidak bersedia). Saya bersuara perlahan. Saya lihat renungan Abu Raghib semakin tajam.

“Bass Bakhaaf ma baqdar bas’ad Dana..” (Saya bimbang tidak mampu bahagiakan Dana) Sambung saya sambil tunduk mengelakkan bertentang mata dengan Abu Gharib.

Tommin qalbak. Khuz waktak…la tasta’jil ” (tenangkan hati, ambil masa, tak perlu segera).

Saya hanya diam tekun mendengar tutur Abu Raghib.

“Kalau kamu rasa berat pasal mahar.. tak payah fikir sangat.. tak perlu segera. Boleh tangguh.”

“Mungkin kamu boleh sediakan tiga ribu dinar dulu. Dua ribu tu kemudian tak apa.. Pasal rumah. Boleh tinggal dengan saya dulu.”

“Kamu ibarat anak kami. Kami sekeluarga sangat berjarap kamu jadi sebahagian keluarga kami.”


Allah.. sebak saya mendengar tutur kata pujukan Abu Raghib. Besarnya harapan mereka. Tidak sampai hati saya hendak kecewakan mereka. Saya hilang kata-kata.

Tapi, cetusan hati saya selepas beberapa hari beristikharah amat kuat mengatakan bahawa saya perlu buat keputusan segera. Saya masih muda dan perlu selesaikan pengajian. Taraf keluarga saya juga tidak setanding keluarga Abu Raghib.

“Saya suka pada Dana. Dia gadis yang cantik, lembut dan beradab. Itu hasil didikan ayah dan ibu yang hebat. Cuma saya ada halangan buat masa ini.”

“Saya amat gembira tinggal di rumah ini. Saya rasa selamat dan amat tenang dengan keluarga ini. Terasa seperti berada dirumah sendiri. Layanan dan kebaikan keluarga tuan adalah yang paling terbaik saya dapati sehingga hari ini.”

“Tuan ibarat ayah bagi saya di sini.”


Saya menyusun kata dengan hati hati agar tidak mengguris hati Abu Raghib. Suasana hening seketika. Kami berdua diam tanpa kata. Saya tercari-cari alasan yang sesuai.

“Ibu saya nasihatkan agar fokus kepada pengajian dulu.”

“Ayah saya amat hargai tawaran tuan. Cuma dia minta saya fikir banyak perkara demi kemaslahatan bersama.”


Saya terpaksa menggunakan helah keluarga walaupun sebenarnya mereka tidak diberitahu tentang hal ini. Banyak perkara yang saya perlu buat pertimbangan. Saya bukan dari keluarga senang. Kalau saya terima tawaran ini saya perlu mengikat perut membuat simpanan. Saya tidak dapat lagi menghantar duit ke kampung membantu keluarga.

Isu kufu menjadi asas pertimbangan saya. Perbezaan budaya juga menjadi pertimbangan penting. Saya rasa masih belum matang untuk menghadapi isu rumahtangga seawal usia ini.

Hati saya sudah cenderung untuk membuat keputusan ini. Itulah petunjuk istikharah saya selama ini. Saya yakin keputusan ini adalah yang terbaik untuk masa depan saya.

“La alaik.. anta hurr” (Tak mengapa. Kamu bebas buat keputusan). Suara Abu Gharib mengejutkan lamunan saya. Lega hati saya mendengar kata kata ini. Semoga Allah mengatur jodoh yang terbaik untuk saya.

Monday, July 28, 2025

HENING PETANG BAWAH RIMBUNAN ANGGUR

Petang sabtu saya berseorangan di rumah. Kawan serumah belum pulang  selepas dia keluar dari pagi. Saya keluar sekejap ke ‘baqalah’ Abu Mazin (kedai runcit)  berdekat dengan rumah saya untuk mencari makanan ringan sebagai jajan ketika membuat tugasan, malam nanti.

Ketika saya sedang  berjalan ingin keluar dari pagar rumah, saya terdengar gelak ketawa lembut  perempuan. Pagar rumah di Jordan ini dibina dari tembok konkrit melepasi paras kepala. Ia dibina begini memberi ruang privasi kepada ahli keluarga perempuan untuk bergerak bebas dalam halaman rumah tanpa dengan batas aurat yang ringan. 


Rumah ini mempunya dua pintu pagar. Pagar utama biasanya untuk keluarga tuan rumah. Kami menggunakan pintu pagar sisi yang lebih kecil. Ketika saya sedang menuju ke pagar saya terpandang kelibat tiga orang gadis sedang berbual dibawah pepohon anggur. Dibawahnya ada beberapa bangku untuk berehat.

Laman laman rumah di Jordan biasanya akan ditanam dengan pokok pokok anggur yang akan menjalar di atas para  besi melepasi kepala. Para besi ini yang dijalari oleh dahan-dahan anggur menjadikan ia seperti bumbung yang menghiasi laluan masuk ke rumah. Kali ini buah agak berbuah lebat tapi belum matang. Jika ia sudah masak,  buah anggur berjuntaian di atas kepala. Alangkah indahnya pemandangan itu.

Ya.. Dana ada disitu mungkin dengan sepupu atau kawannya kerana setahu saya dia hanya ada kakaknya yang sudah berkahwin. Tiba-tiba gelak ketawa dan hilaian terhenti dan mata mereka semua memandang  saya yang sedang berjalan keluar.

“Assalamualaikum.. Masaal khair..!” Saya menyapa mereka sambil tersenyum.

Tiba-tiba dua daripada gadis tadi bangun dan pergi meninggalkan Dana keseorang di situ. Saya sedikit kaget. Dana berdiri mengadap saya. Wajahnya tunduk kebawah. Saya terpaksa berhenti kerana kedudukannya menghalang laluan saya untuk keluar.

“Keifiiik?”  (Apa habar) saya menyapanya.

“Kheirr..” (baik) Jawab sambil mengangkat wajahnya dan mengukir senyum.

“Baba maujud bil beit..?”  (Ayah ada di rumah?) Hanya itu soalan spontan keluar dari mulut saya..

Ei.. naam” (ya) Sepatah saja dia menjawab

Saya tak ada kata yang mahu dituturkan. Bungkam. Hanya mampu berdiri.

“Wein rayihh” ( Nak kemana?) Terdengar suaranya bertanya perlahan.

Biqalah Abu Mazin…. An iznik”. (Kedai Abu Mazin.. Mohon Izin) Saya menjawab sambil mengulurkan tangan minta laluan.

Dana mengelak ke tepi memberi ruang saya keluar.. Ketika mahu keluar dari pagar mata saya melirik kebelakang. Dana masih di situ melihat saya keluar.

Hati saya berkecamuk. Saya masih belum pasti apa yang berlaku sebenarnya. Adakah tawaran Abu Raghib tu hanya cetusan ayahnya atau permintaan Dana sendiri. Saya sendiri semenjak tinggal di rumah ini tidak ambil kisah sangat tentang keluarga Abu Raghib. Bertanyakan tentang hal keluarga adalah satu keaiban bagi masyarakat di sini. Cukup sekadar bertanya khabar saja.

Ah.. Dana masih muda. Umurnya baru 16 tahun. Saya pun baru mencecah 22 tahun bulan ini. Kalau di Malaysia gadis baya ini masih mentah. Masih bersekolah di tingkatan 4. Tapi dalam masyarakat Arab kematangan  fizikal perempuan lebih awal. Pelajar sekolah sekolah rendah pun ramainya sudah kelihatan matang layak memikul tugas isteri dan ibu. Namun rasanya tidak mungkin ini adalah keinginan Dana sendiri.

Hampir telepas ‘Biqalah Abu Mazin’ lantaran berjalan dengan fikrian yang melayang. Nasib masih saya masih ingat lagi barangan yang ingin dibeli. Selepas memasukkan sepaket chip kentang, dua paket biskut Turkey dan dua kotak air ‘Zakiy’ saya menapak kembali kerumah.

Saya mesti membuat keputusan segera. Saya mesti serius dan tegas dalam membuat keputusan. Teringat pesan Dr Qahtan tempoh hari. Ya.. saya mesti serius istikharah mohon petunjuk dari Allah. Hanya Allah yang maha tahu. Allah maha bijaksanana. Hanya dia yang tahu untung rugi nasib hambanya.

Bermula hari itu setiap malam sebelum subuh saya bangun lebih awal untuk solat tahajjud dan ditambah pula dengan solat istakharah khas. Ditutup dengan munajat, witir dan doa agar diberi petunjuk dan jalan keluar yang terbaik tentang Dana.

Satu kebetulan pula beberapa hari lepas, Imam Masjid Bilal bin Rabah, Masjid Universiti Al Bayt telah membuat kuliah ringkas selepas zohor berkisar adab beristikharah. Masih terngiang-ngiang lagi kata-katanya.

“istikharah amat perlu dalam membuat keputusan besar, terutama pemilihan pasangan hidup.”

“Keputusan istikharah bukan bermaksud menunggu mimpi, tetapi menyerahkan urusan kepada Allah dan melihat di mana hati menjadi lebih tenang selepas itu.”

Selepas solat sunat dua rakaat saya membaca doa ini dengan penuh penghayatan dan harapan:

 

اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْتَخِيرُكَ بِعِلْمِكَ، وَأَسْتَقْدِرُكَ بِقُدْرَتِكَ، وَأَسْأَلُكَ مِنْ فَضْلِكَ الْعَظِيمِ، فَإِنَّكَ تَقْدِرُ وَلَا أَقْدِرُ، وَتَعْلَمُ وَلَا أَعْلَمُ، وَأَنْتَ عَلَّامُ الْغُيُوبِ. اللَّهُمَّ إِنْ كُنْتَ تَعْلَمُ أَنَّ هَذَا الأَمْرَ (sebutkan perkara tersebut) خَيْرٌ لِي فِي دِينِي وَمَعَاشِي وَعَاقِبَةِ أَمْرِي أَوْ قَالَ: فِي عَاجِلِ أَمْرِي وَآجِلِهِ، فَاقْدُرْهُ لِي وَيَسِّرْهُ لِي، ثُمَّ بَارِكْ لِي فِيهِ. وَإِنْ كُنْتَ تَعْلَمُ أَنَّ هَذَا الأَمْرَ شَرٌّ لِي فِي دِينِي وَمَعَاشِي وَعَاقِبَةِ أَمْرِي أَوْ قَالَ: فِي عَاجِلِ أَمْرِي وَآجِلِهِ، فَاصْرِفْهُ عَنِّي وَاصْرِفْنِي عَنْهُ، وَاقْدُرْ لِيَ الْخَيْرَ حَيْثُ كَانَ، ثُمَّ أَرْضِنِي.

“Ya Allah, aku memohon petunjuk daripada-Mu dengan ilmu-Mu, dan aku memohon ketentuan daripada-Mu dengan kekuasaan-Mu, dan aku memohon kepada-Mu daripada limpahan kurnia-Mu yang agung. Sesungguhnya Engkau Maha Berkuasa, sedang aku tidak berkuasa. Engkau Maha Mengetahui, sedang aku tidak mengetahui. Engkaulah Yang Maha Mengetahui perkara-perkara ghaib.

Ya Allah, jika Engkau mengetahui bahawa perkara ini (sebutkan hajat atau perkara yang ingin dipilih) adalah baik untukku dalam agamaku, kehidupanku dan kesudahan urusanku – atau sabdanya: dalam perkara dunia dan akhiratku – maka takdirkanlah ia untukku, mudahkanlah ia bagiku dan berkatilah aku padanya.

Dan jika Engkau mengetahui bahawa perkara ini buruk untukku dalam agamaku, kehidupanku dan kesudahan urusanku – atau sabdanya: dalam perkara dunia dan akhiratku – maka jauhkanlah ia daripadaku dan jauhkanlah aku daripadanya. Dan takdirkanlah untukku kebaikan di mana sahaja ia berada, kemudian redhakanlah aku dengannya.”

Semoga Allah memberi petunjuk kepada saya. Sebelum subuh saya tidur sekejap dengan harapan mendapat jawapan dalam mimpi. Walaupun saya tahu jawapan istikharah tidak semestinya melalui mimpi, tetapi boleh hadir dalam bentuk ketenangan atau kecenderungan hati. Allah juga memberi petunjuk dengan menjadikan sesuatu urusan itu menjadi mudah atau sukar.

Saya berserah kepada Allah. Saya redha dengan ketentuan apa saja keputusanNya.

Friday, July 25, 2025

JIWA MESTI KERAS SANGGUP PIJAK KEPALA ISTERI!

Petang Jumaat selepas makan tengah hari dirumah kawan di tengah Hayyu Dhubbat, saya berjalan kaki ke pasar mencari beberapa barang yang diperlukan. Oleh kerana saya tinggal berdua tidak ekonomik untuk memasak. Jadi hanya menumpang berkongsi memasak dengan rumah kawan kami yang ramai ahlinya. Lebih jimat dan menguntungkan.

Kali ini saya membeli banyak jenis buah sebagai santapan santai hujung minggu sambil menonton filem. Kawan serumah saya telah pinjam beberapa  tape video filem P. Ramlee dan Sitcom Pi mai Pi Mai Tang Tu dari senior kami di Amman. 


Penuh tangan saya membimbit buah ‘Durak, khukh, Inab hitam dan juga karaz. Kali ini banyak jenis buah dibeli. Mahu tenangkan fikiran dengan makan buah buahan.

Biasanya kalau tidak banyak barang, saya hanya balik kerumah berjalan kaki sahaja. Hari  ini banyak barang yang perlu di bawah. Saya  mengambil menaiki teksi atau pikup untuk balik kerumah di Hayy Dhubat.  Tambang pun murah saja. Hanya setengah dinar sahaja.

Saya menahan   teksi berwarna kuning yang kebetulan melintas di depan mata. Teksi kuning model Nissan Sentra  itu berhenti. Saya membuka pintu dan masuk dan pemandu terus menyapa saya..

“Ahlan akhi..… Apa khabar..?”

“Apa khabar keluarga kamu?”

“Bagaimana pengajian kamu?”

Begitulah budaya Arab..suka bermujamalah.. bertubi tubi soalan dihala kepada saya. Jawapannya mudah saja.

“Alhamdulillah… Khair…”

Mahmoud, pemandu teksi ini sudah mengenali saya. Banyak kali saya menggunakan khidmatnya . Beberapa kali juga dia menghantar saya ke Universiti bila saya terlewat dan ketinggalan bas. Pekan Mafraq ni kecil saja mudah nak mengenali Arab terutama yang baik dengan pelajar Malaysia.

Tanpa diberitahu, dia terus menuju kerumah saya.  Kami berbual bual kosong pelbagai topik.  Ketika sudah hampir kerumah saya. Saya membuka topik pasal kawin. Imad ni  baru beberapa tahun kawin dan mempunyai seorang anak perempuan kecil. Saya  bertanya pandangannya tentang  tentang tawaran Abu Raghib tersebut.

“Ha ha.. Ballah… An Jaad..  Aradh alaika bintah.?”

( Demi Allah.. Seriuskah? Dia tawarkan anak perempuan dia pada kamu?)

“Ini pelik. Amat jarang berlaku. Mungkin kamu  ni jejaka mulia , akhlak baik, bertaqwa. Dia percaya kepada kamu.  Biasanya nak lepaskan anak perempuan ke kabilah lain pun susah.  Inikan pula kepada  Malizi yang   jauh beribu batu.”

Teksi sudah sampai  hadapan rumah saya. Namun perbualan masih hangat. Kami terus berbual dalam kereta.

“Tapi aku lihat kamu Maliziy ni amat lembut dan beradab. Aku tidak pernah lihat Maliziy marah marah. Apatah lagi bertengkar. Amat berbeza dengan bangsa kami. Semua hal mahu bertelagah. Semua perkara mahu dibangkang.  Keras kepala.  Sama saja lelaki atau perempuan.”

Aku termanggu  mendengar Mahmoud  bercerita dengan penuh semangat.. macam berkhutbah.

“Berdasarkan pengalaman aku  yang sudah berkeluarga. Aku perhatikan kehidupan dan budaya masyarakat aku. Aku nampak macam  susah  serasi antara Maliziy dan Urduniy.”

“Saya pernah lihat lelaki Arab bergaduh. Kalau perempuan tidak pernah pula. Setakat saya lihat    perempuan atau gadis Arab juga lembut dan beradab. Sama ja dengan  Maliziy.” Saya mencelah.

“Ha ha.. kamu tak pernah lihat lagi.. Mereka tak bertengkar kat luar. Ha.. kalau dalam rumah  mahu kiamat la juga gayanya.”

“Hidup berumah tangga suami isteri ini bukan tiap hari senang.. ada hari juga berperang. Banyak kali. Aku rasa perempuan Malaysia bertengkar dengan suami lawan mulut saja..  kalau suami angkat suara sikit mereka diam.”

“Kami ni, kalau bertengkar, Isteri  lawan secara fizikal juga. Bukan sekadar mulut.  Teruk .  Golongan suami kena tegas dan keras. Kalau berlembut  memang tak selesai masalah.”

“Kalau kamu sanggup pijak kepala isteri kamu ketika bertengkar,  Kamu akan mampu  tundukkan isteri kamu. Begitu lah contoh mudah aku bagitahu kamu.”

“Aku bukan nak memburukkan bangsa aku. Aku bukan juga nak menakut nakutkan kamu. Tapi itulah realiti  budaya kami.  Kamu mampukah?”

“Aku rasa Abu Raghib tu dah fikir panjang untuk kepentingan anak dia. Dia  mahu anaknya selamat dan bahagia dengan Maliziy yang terkenal lembut dan sopan. Dia lebih percaya kamu dari bangsanya sendiri yang sudah terkenal kasar.”

“Hah satu lagi. Kamu pun lihatkan  falsafah kami. Lepas kawin perempuan mesti gemuk gedempol. Lelaki mesti ‘kirsy..”  (perut buncit) sebagai tanda bahagia. Isteri aku tu dulu cantik, ramping bak bidadari. Sekarang lepas dapat anak seorang  dah jadi   saiz beruang. Terima sajalah.” Ujar Imad sambil gelak panjang.

“Kerja aku sebagai pemandu teksi ni penat amat..  balik rumah dah malam. Aku nak rehat. Tapi, bukan dapat rehat pun. Kena paksa bagi nafkah batin pula. Kalau tak bagi, perang besar nanti.  Kadang kadang kalau aku letih sangat aku balik rumah keluarga aku dulu . Berehat dan tidur sepuas nya lepas itu baru balik rumah.”

Aku tergelak mendengar luahan Mahmoud. Lama juga kami berbual.  Saya  menghulurkan tambang setenga  dinar pada Mahmoud.

“Kamu tak lambat kah?.. kamu dah rugi berapa ramai pelanggan  kerana melayan  saya kat sini.”

“Ma alaisy ya akhi… nahki kalam jamil.. nasihah… lil ikhwah..” Dia menjawab sambil mengangkat kedua belah tangannya.

“Ingat tu…   hati kamu mesti keras sehingga sanggup pijak kepala isteri baru kamu layak kawin dengan Arab. Itu nasihat ikhlas dari aku.”

Mahmoud mengangkat tangannya kepadaku dan berlalu pergi meninggalkan aku menjinjing buah buahan tadi.

Adakah saya sanggup memijak kepada Dana nanti bila bertengkar nanti?. Tidak sanggup saya membayangkannya situasi itu.

Islam mengajar para suami berbuat baik dan berlembut dengan isteri. Konflik rumah tangga perlu diuruskan dengan baik dan bijaksana.  Saya teringat ayat al Quran Surah An-Nisa' ayat 19

وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ ۚ

"Dan bergaullah dengan mereka (isteri-isteri kamu) dengan cara yang baik (ma'ruf).”

 Rasulullah juga berpesan dalam Hadis Riwayat al-Tirmizi & Ibn Majah

خَيْرُكُمْ خَيْرُكُمْ لِأَهْلِهِ، وَأَنَا خَيْرُكُمْ لِأَهْلِي

"Sebaik-baik kamu adalah yang paling baik terhadap keluarganya, dan aku adalah yang paling baik terhadap keluargaku."

 Juga Hadis Aisyah RA – Riwayat al-Bukhari Aisyah berkata: “Tidak pernah sama sekali Rasulullah SAW memukul apa-apa dengan tangannya, tidak juga perempuan dan tidak juga khadam...”

Usahkan pijak kepala. Naik tangan pun tidak pernah dibuat oleh Rasulullah. Rasulullah adalah qudwah terbaik sebagai suami yang menyantuni ramai isterinya yang pelbagai wataknya.

Ketika  sedang menaiki tangga kerumah saya ditingkat atas, terlintas difikiran. Kalau  lah  si gadis manis  bertudung labuh yang saya lihat di perpustakaan tempoh hari tu jadi isteri. Tak perlu rasanya saya angkat  suara jika  berbalah. Pijak kepala jauh sekali. Itu bukan ajaran Islam, bukan juga budaya Melayu.


Thursday, July 24, 2025

BICARA CELAHAN POHON ZAITUN

Usai kuliah ‘Naqd al Hadisth’ dengan Dr Syukri al Madhiy saya mahu terus pulang segera kerumah. Fikiran terasa penat  dan badan seakan longlai.  Saya perlu tidur. Perbincangan tentang karya prosa moden ‘alkarz al mansiy’ tadi hanya aku dapat simpulkan mudah hanya ibarat ‘kacang lupakan kulit’ dalam budaya Malayu.

Saya mengambil jalan pintas ke pintu utama. Jalan pintas ini perlu merentas kebun zaiton yang sedang mekar subur. Biasanya jalan ini boleh menjimatkan masa hampir 10 minit juga dari jalan biasa. Kurangnya jalan ini hanya harungan debu dan juga selut bekas siraman air pokok saja. Kasud dan seluar akan kotor sedikit. Saya hanya mahu pulang cepat. 


Antara kebijakan Presiden Universiti al Bayt ketika itu ayahanda kami Dr Adnan al Bakhit ialah rancangan menukar tanah lapang Universiti menjadi ladang ladang zaitun nan luas. Ianya di jaga oleh Pakcik dan makcik badwi yang mahir dengan lenggok pokok zaitun. Universiti akan dapat hasil dan pada masa yang sama memeberi peluang kerja kepada masyarakat tempatan,

Sedang saya ralit menyelit dalam celahan pohon zaitun paras dada ketika itu tiba-tiba tersegar alunan nyanyian lagi yang sedang panas ketika itu. Mesti ada sesiapa yang mamainkan radio di tengah ladang zaitun ini. Saya berhenti melangkah dan mencari dari mana datangnya alunan suara Najwa Karam yang sedang mendendangkan lirik.. “Khayarouni ibn al am khayarouni ibn al khal..”

Saya terlihat kelibat 3 orang makcik badwi yang sedang duduk  berehat di satu sudut sambil mendengar radio. Mereka sedang berehat selepas bekerja menyantuni pokok zaiton rupanya sambil berhibur dengan mendengar radio.

Saya menegur mereka dan saling bertanya khabar sebagaimana biasa permulaan sembang dengan Arab. Rumit juga untuk memahami seluruh perbualan. Lahjatnya pekat yakmat. Saya layan saja seolah memahami semuanya.

Saya bertanyakan makna  bait bait lagu Najwa Karam sedang berkumandang di radio. Salah seorang makcik tadi yang saya lihat paling muda antara mereka amat teruja dan mula berdiri sambil menyanyi lagu tadi seiring dengan radio tadi.. Ah.. dia sudah naik syeikh…

خيروني ابن العم، خيروني ابن الخال

Khayyarūnī ibn al-‘amm, khayyarūnī ibn al-khāl

قلت لهم يا هلي، أنا براسي موال

Qultu lahum ya ahli, ana birāsī mawwāl

ابن عمي وما يهنا لي، ابن خالي وما هو بالي

Ibn ‘ammī wa mā yihna lī, ibn khālī wa mā huwa bālī

Dia amat menghayati lagu itu sambil tangan digerakkan ke muka saya.  Saya hanya tersenyum. Bila saja selesai lagu tadi di radio saya memujinya.

Wah.. pandai ammah nyanyikan lagu tadi.. saya tak dapat beza antara suara Najwa dan suara Ammah. Lagu tadi cerita pasal apa?

Saya membahasakan dirinya Ammah (Makcik). Apa lagi bersemangat lah dia .. dia mula bercerita lagu tadi mengisahkan tentang dilema gadis-gadis yang dipaksa kawin oleh keluarga walaupun ada pilihan sendiri. Memang sudah  menjadi budaya Arab Jordan dan juga seluruh negara Arab.

Budaya Arab Jordan setahu saya amat taksub dengan kabilah sendiri. Perkahwinan biasanya diatur sesama kabilah agar kabilah menjadi lebih besar. Perkahwinan merentas kabilah hanya mengecilkan saiz kabilah jika anak perempuan berkahwin dengan kabilah lain. Jadi budaya kawin dengan keluarga terdekat tidak asing di Jordan. Ramai yang kahwin sesama sepupu sepapat saja.

Anak perempuan tidak bebas memilih jodohnya sendiri. Mereka hanya pasrah pada aturan keluarga sahaja. Melawan aturan keluarga boleh dianggap derhaka kepada keluarga. Jika mereka engkar dan lari bersama lelaki kekasih boleh mencetuskan kes bunuh atas alasan menjadi aib keluarga. Ini selalu berlaku.

Berikut adalah lirik penuh lagu “Khayyarouni” (خيروني) nyanyian Najwa Karam

أنا مقدر أكابر على حالي

Ana ma qidirt akabir ‘ala hali

Aku tak mampu berpura-pura dengan diriku sendiri,

 

وأقول لك يا ابن العم إنت حلالي

Wa aqullak ya ibn al-‘amm, enta halalī

Dan berkata kepadamu, wahai sepupu sebelah ayah, bahawa engkau adalah jodohku.

 

مقدر أكن لك جسد من غير روح

Ma qidirt akun lak jasad min ghayr ruh

Aku tak mampu menjadi jasad tanpa roh untukmu,

 

روحي روحي معلقة بولد فيها الغالي

Ruhī ruhī mu‘allaqa biwalad fīha al-ghālī

Rohku telah terikat pada seorang lelaki yang amat aku cintai.

 

خيروني ابن العم، خيروني ابن الخال

Khayyarūnī ibn al-‘amm, khayyarūnī ibn al-khāl

Mereka menyuruh aku memilih – sepupu sebelah ayah atau sepupu sebelah ibu.

 

قلت لهم يا هلي، أنا براسي موال

Qultu lahum ya ahli, ana birāsī mawwāl

Aku kata kepada keluargaku, “di kepalaku sudah ada irama cinta sendiri.”

 

ابن عمي وما يهنا لي، ابن خالي وما هو بالي

Ibn ‘ammī wa mā yihna lī, ibn khālī wa mā huwa bālī

Sepupu sebelah ayah tak memberi ketenangan padaku, sepupu sebelah ibu tak ada dalam fikiranku.

 

ما أريد غير شويقي، شويقي والقلب هو الميال

Mā urīd ghayr shwayqī, shwayqī wa al-qalb huwa al-mayyāl

Aku tak mahu selain kekasih hatiku – dialah yang hatiku cenderung kepadanya.

 

يا هلي يا أغلى الناس، طلبكم على العين والراس

Yā ahli yā aghlā al-nās, talabkum ‘ala al-‘ayn wa al-rās

Wahai keluargaku yang paling aku kasihi, permintaanmu aku junjung tinggi.

 

لكن إنتوا ما ترضون أجرد قلبي من الإحساس

Lākin entu mā tardaūn ajarrid qalbī min al-ihsās

Tapi kalian tak rela kalau aku buang perasaan dari hatiku.

 

يا هلي ليش الملام، ليش نزيد بالكلام

Yā ahli, līsh al-malām, līsh nzīd bil-kalām

Wahai keluarga, kenapa menyalahkan? Kenapa menambah kata-kata?

 

الله العالم بالقلوب، والهَوى ما هو حرام

Allāh al-‘ālim bil-qulūb, wa al-hawā mā huwa harām

Allah yang Maha Mengetahui isi hati – dan cinta itu bukanlah sesuatu yang haram.

 

Lagu ini meluahkan isi hati seorang wanita yang berdepan dengan pilihan jodoh yang ditetapkan keluarga (anak saudara sebelah ayah dan ibu), tetapi hatinya sudah dimiliki oleh orang lain. Dia menghormati keluarganya, tetapi tetap teguh dengan prinsip cinta yang ikhlas dan benar dari hati.

Lagu ini menjadi nyanyian dan siulan gadis-gadis Arab. Pernah sekali ketika saya dalam bas dalam perjalanan ke Amman ,saya melihat seorang  gadis menangis ketika lagi ini dimainkan dalam bas tersebut.

 

 

 

“Ammah pun kawin sepupu jugakah?” Saya menebak.

Dia tersenyum simpul memandang saya.

“Naam.. Ibn al Khal… Bass. Ana Radhiah..”

(Ya.. sepupu sebelah ibu.. Tapi.. Saya redha)

Saya tergelak kecil tak dapat ditahan.. tetapi saya menunjukkan isyarat jari bagus kepadanya.. dan disambut dengan isyarat yang sama. Saya minta izin untuk pulang.

Terlintas di fikiran saya. Adakah ‘Dana’ juga dilanda dilema sebegini. Walaupun saya bukanlah ahli keluarga sendiri, mungkin dia sudah ada buah hatinya sendiri. Maklumlah saya tidaklah sekacak lelaki Arab.


Wednesday, July 23, 2025

ISTAKHIR BILLAAH YA IBNI! ALLAH MAAK

 Beberapa hari juga saya hanya melayan fikiran sendiri. Buntu juga memikirkan jawapan yang tuntas yang sepatutnya diberi kepada Abu Raghib. Betulkah ini adalah harapan ‘Dana’ sendiri atau hanya aturan Abu Raghib dan keluarga.

Pagi Selasa saya mengambil keputusan untuk bertemu guru mursyid  yang banyak menjadi tempat meminta pandangan dan nasihat. Dr Qahtan al Duriy ketika itu ialah ketua Jabatan Usululludin  dan pernah mengajar saya madah Aqidah.  Saya juga  bertalaqqi setiap minggu kitab ‘Safwatul Ahkam’ Kitab susunan  beliu sendiri membincangkan tentang hadis hukum. 


Hari kelas saya bermula jam 11 pagi selama sejam setengah, namun saya datang awal ke universiti. Jam  lapan pagi saya dah tercegat depan  restoran  ayam bakar ‘Manqal’ menunggu coaster  ke Universiti.  Tiba-tiba sebuah kereta Mercedes hijau gelap berhenti di  depan saya. Setelah cermin sisi penumpang diturunkan terdengar pelawaan:

“Ya ibni tafadhal, taal maie ilal jamiah (Wahai anak ku, jom  ikut saya ke universiti).” 

Saya kenal sangat kereta ini sebenarnya. Dah  banyak kali  membawa saya ke jamiah.   Setiap kali dia  berhenti   itulah ayat yang sama itulah diulang menjemput saya naik ke keretanya.  Saya  segan sebenarnya dengan Dr Qahtan. Setiap kali bercakap dengan saya  mulutnya tak lekang dengan sebutan ‘ibni’. Kadang-kadang bila saya nampak keretanya saya buat-buat tak nampak dan buat buat sibuk tengok tempat lain. Tapi dia tetap cam saya.

Hari ini baru saja terlintas di hati ingin bertemunya di pejabat. Allah  sudah aturkan saya bertemu  Dr Qahtan lebih awal.  Ini satu petanda baik .  Selepas saling bertanya khabar, saya memberitahu hajat sebenar untuk kepejabatnya minta pandangan dan nasihat. Saya  menceritakan tentang   tawaran Abu Raghib tuan rumah saya itu.

Ya Ibni… kamu adalah anak yang baik. Berakhlak mulia.. tak  pelik ramai orang menyayangi kamu.”

“Tawaran itu adalah satu kepercayaan dan harapan sebenarnya. Bukan senang seorang ayah  melepaskan anak permpuan yang ibarat sebagai permata berharga kepada orang luar kabilah. Apatah lagi kepada orang ajanib (asing) yang amat jauh dan tidak dikenali asal kabilahnya .”

Saya  bertanya tentang pandangan  fekah tentang isu perkawinan  terutama soal kufu. Saya pernah terbaca syarahan dalam kitab yang  menyebut bahawa bangsa Arab tidak sekufu dengan bangsa lain dalam memilih pasangan suami isteri.

Jarak perjalan ke Pintu utama Universiti sekitar 7km  biasanya mengambil masa sekitar 10 minit banyak juga boleh bincang dengan  Dr Qahtan sebelum kami sampai ke Universiti.

“kufū’ merujuk kepada kesetaraan antara calon suami dan isteri dari pelbagai aspek seperti agama, keturunan, status sosial, harta, pekerjaan, dan akhlak. Tujuannya adalah untuk menjamin maslahah rumah tangga dan mengelakkan konflik selepas pernikahan.”

“ia bukanlah syarat sah nikah. Tetapi ia sekadar panduan yang patut dipertimbang untuk memastikan kelangsungan rumah tangga yang adatnya tak akan lekang dari ujian dan perselisihan antara dua suami isteri.”

“Ulamak 4 mazhab bersepakat mengatakan bahawa kufu ini ditegaskan pada agama dan akhlak, Mazhab Abu Hanifah agak memberi penakanan tentang ini manakala mazhab lain lebih ringan. Tetapi semuanya sepakat mengutamakan setaraan dari segi agama dan akhlak.”

Berkaitan pandangan bangsa Arab hanya sekufu dengan bangsa Arab sahaja itu pandangan klasik yang berpandangan bangsa Quraish hanya sekufu sesamanya sahaja. Namun konteks itu berbeza untuk zaman sekarang.”

Saya bercerita sedikit tentang  kerisauan saya pasal perbezaan rentas bangsa, keluarga, budaya, kawangan dan pelbagai lagi.

“Ya Ibni.. kamu bijak dan sudah matang dalam membuat pertimbangan. Tidak ramai pemuda sebaya kamu yang berfikir sejauh itu. Ya.. persoalan itu juga termasuk dalam perbincangan kufu ini. Ia bergantung kepada keadaan setiap individu itu sendiri. Kamu sendiri boleh menilai dan membuat keputusan.”

“Isu budaya juga besar. Tidak semudah itu ingin mengubah prinsip dan kepercayaan. Lebih lebih lagi jika ‘bint’ anaknya itu masih tidak matang dan kurang berilmu. Ia boleh jadi punca perselisihan. Ilmu dan kematangan adalah amat penting untuk memilih pasangan hidup. Kamu nak hidup bersamanya sepanjang hayat. Bukan sekejap.”

Saya hanya mengangguk anggukkan  kepala mengiyakan penerangan guru mursyid saya. Kami sudah melepasi pintu gerbang Universiti dan sudah hampir sampai ke Bangunan kuliah Usul.

“Jangan ikut hawa nafsu, jangan hanya ikut amarah cinta, fikirlah segalanya tentang keluarga, kewangan, masa depan kehidupan kamu. Ramai juga mengabaikan soal kufu ini dan hidup mereka penuh cabaran dan gagal dalam bahtera rumah tangga.”

Betul. Melalui pembacaan saya tentan pasangan yang berkawin rentas budaya, status, latar berlakang ekonomi yang indahnya sementara. Bahtera mereka hancur dilanda badai. Agama islam sudah sediakan pelbagai panduan dan saranan terbaik untuk diikuti.

Dr Qahtan juga mengingatkan saya tentang pesanan  Rasulullah dalam urusan memilih isteri :

"تُنْكَحُ الْمَرْأَةُ لِأَرْبَعٍ: لِمَالِهَا، وَلِحَسَبِهَا، وَلِجَمَالِهَا، وَلِدِينِهَا، فَاظْفَرْ بِذَاتِ الدِّينِ، تَرِبَتْ يَدَاكَ."

"Wanita dikahwini kerana empat perkara: kerana hartanya, keturunannya, kecantikannya, dan agamanya. Maka pilihlah yang beragama, nescaya engkau beruntung."

“Beristikharahlah.. serah pada Allah. Allah lebih tahu untung baik masa depan kamu.”
“Baik pada kita tidak semestinya baik pada Allah. Buruk pada kita mungkin baik pada pada Allah. Allah maha mengetahui. Berdoalah padannya.”

“Ma khaaba manistakhaara..(Tidak akan kecewa sesiapa yang beristikharah). Itu pesan nabi.

“Pastinya ada jalan keluar. Allah tidak akan kecewakan kamu. Saya akan doakan kebaikan untuk kamu.”

“Istakhir billah, Allah maak (Beristikharah kepada Allah, Allah bersama kamu)”

Dalam tempoh 15 minit itu banyak nasihat dan pesan guruku Dr Qahtan al Duriy. Saya ucapkan terima kasih atas pandangan dan nasihatnya yang amat berharga.  Masa masih awal jadi saya mengambil keputusan untuk ke Perpustakaan Universiti sementara menunggu kuliah jam 11.

Pagi masih awal. ‘Maktabah al Hishimiyyah’ masih lagi kosong. Saya masuk ke bahagian kiri tingkat bawah untuk memilih bacaan bebas mengisi masa lapang. Saya mengambil tempat di meja paling belakang jauh dari laluan. Buku ‘al Urubah fil Islam’ karangan Dr Said Ramadhan al Butiy dibelek dan cuba dihadami.

Tiba tiba mata saya melirik kepada seorang gadis manis bertudung labuh yang sedang asyik membelek buku tidak jauh dari meja saya. Pelajar Malaysia. Pelajar KPM juga. Hati saya berbisik

“Eh awalnya dia datang. Rajin sangat orangnya.  Patutlah  dia tapau semua markah setiap madah. Kenapa hari ini dia seorang diri. Biasanya dia akan ditemani oleh kawannya yang tinggi lampai tu kemana sahaja berdua.”

Biarlah..

Saya perasan sudah setengah jam aku di muka surat yang sama. Saya mengelamun jauh, bukan lagi membaca.

Tuesday, July 22, 2025

SEJAMBAK NARJIS NAN INDAH

“Eh enta fein… wasalna al jaamiah ”

Terkejut saya mendengar laungan kelindan coaster. Rupanya saya termenung hanyut di bangku belakang. Coaster yang memjadi kenderaan saya seharian sudah sampai ke pintu gerbang universiti rupanya. Aku jauh melalut rupanya.

Selepas peristiwa pelawaan Abu Raghib tu, hidup saya agak kacau sedikit. Banyak melalut dan hanyut tapi tidak lah teruk rasanya. Susah juga nak buat keputusan. Saya tidak banyak berkongsi peristiwa itu pada orang lain. 


Banyak perkara yang perlu saya fikirkan. Ini soal masa depan. Keputusan ini mesti dibuat secara bijaksana. Banyak hal yang perlu difikirkan. Saya langsung tidak memberitahu ibu dah ayah saya di Malaysia sana. Saya tak mahu menyusahkan mereka berfikir untuk anaknya ini.

Saya sebagai pelajar tajaan KPM hanya mendapat elaun sebanyak RM1050 sebulan tidaklah mewah sangat. Ketika itu jika ditukarkan ke USD hanya dapat dalam USD400 sahaja. Tukaran USD100 biasanya dapat JD78 sahaja. Kalau bernasib baik dapatlah JD80 jika duit dollar jatuh.

Saya mencongak untuk dapatkan wang mahar JD5k tu perlu tempoh hampir dua tahun juga menyimpan. Sewa rumah mafrusyat (berperabot penuh) ketika itu sekitar JD200 sebulan bergantung kepada saiz rumah. Sekarang ini saya berkongsi membayar sewa. Jika hidup dengan ‘Dana’ nanti kosnya saya sorang saja tanggung. Parah juga. Belum kira belanja harian lagi.

Saya pernah beberapa kali hadir majis perkahwinan kawan kawan Arab. Perkahwinan mereka disambut besar besaran juga. Ada hari jamuan walimah, dimana tetamu dijemput makan dengan menu terkenal mereka ‘Mansaf’ kambing. Setakat 20 ekor kambing tak cukup.

Perkahwinan mereka juga diraikan dengan menyewa dewan perkahwinan untuk sesi keluarga. Dewan ni ‘Solat al farh’ biasanya disewa berasingan untuk lelaki dan perempuan. Tradisi Arab Jordan sambutan perkahwinan diasingkan antara lelaki dan perempuan. Ada juga satu dewan yang membuat dua bahagian lelaki dan perempuan. Mereka akan menyanyi dan menari ‘dabkah’ dan membuat bunyi ‘zaghroutah’. Bunyi yang dibuat dengan menggulung lidah. Riuh rendah majlis mereka.

Saya tidak mampu berdikari untuk menerima tawaran Abu Raghib. Keluarga saya juga amat miskin untuk membantu. Ayah saya hanya sebagai penoreh getah kais pagi makan pagi mana mungkin boleh membantu saya. Saya sendiri menyimpan duit USD100 sebulan untuk dihantar ke kampung buat belanja keluarga.

Rumah saya di kampung pun  sangat dhaif hanya dibina dari kayu nun jauh dalam kebun getah. Mana mungkin ‘Dana’ betah hidup bersama saya. Walaupun mungkin kami hidup dirumah sendiri. Kalau saya bekerja sebagai guru pun bukan banyak mana pun gaji bulanan saya. JIka saya ditugaskan dibandar dan ‘Dana’ sebagai suri rumah sepenuh masa berat juga cabarannya.

Satu petang petang ketika  pulang dari Universiti, saya berjalan kaki seorang diri dari jalan besar ke rumah. Saya lihat ada beberapa kereta di depan rumah Abu Raghib. Kebetulan ketika saya ingin masuk kepintu pagar beberapa orang perempuan berbadan besar berpakaian hitam keluar dari rumah. Perempuan yang berpakaian hitam ini biasanya kaum ibu.

Terselit antara mereka itu seorang berbaju gaun berwarna kuning air, kurus sederhana tinggi. Biasanya yang berbadan begini anak dara saja. Di tangannya memegang sejambak bunga berwana putih ditengahnya ada kelopak kuning. ‘Bunga Narjis’ antara bunga kegemaran gadis gadis negara Syam.

Tiba-tiba gadis itu berpaling melihat kepada saya dan melirik senyum.… kami bertentang mata.

“Oh.. Dana rupanya… Aduh.. saya kaki macam tak dapat melangkah lagi. Saya berdiri disitu melihat dia pergi bersama makcik makciknya.